Mielikuvia mediasta : toiminnalliset mediakasvatus-työpajat 5-vuotiaiden lasten mielikuvien kuulemiseksi
Kivimäki, Anna; Liimatainen, Minna (2015)
Kivimäki, Anna
Liimatainen, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045927
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli mediakasvatus varhaiskasvatuksessa, jota tarkastelimme mediakasvatukseen pohjautuvien toiminnallisten työpajojen myötä. Opinnäytetyön lähtökohtana oli lapsinäkökulmainen tutkimusote, joka huomioitiin suunnittelussa, toteutuksessa sekä arvioinnissa. Lasten rooli nähtiin ensisijaisesti tiedon antajina ja heidän aktiivista toimijuuttaan korostettiin opinnäytetyön toteutuksessa.
Media voidaan nähdä mahdollisuutena sekä uhkana. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuoda vanhemmille ja kasvattajille esiin nämä median molemmat puolet lasten mielikuvien myötä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada mediakasvatus osaksi Joutjoen päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaa. Lisäksi tavoitteenamme oli saada lasten mielikuvat mediasta esiin työpajojen kautta sekä tutustuttaa lapset eri mediavälineisiin ja -viestimiin ja tätä kautta tuoda heille kokemuksia ja elämyksiä median käytöstä.
Lapset syntyvät medioituneeseen maailmaan, jonka vuoksi mediakasvatusta tarvitaan jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Mediakasvatus aiheena on ajankohtainen ja mediakasvatuksen merkitys varhaiskasvatuksessa on valtakunnallisesti otettu huomioon uusissa opetussuunnitelmissa, jotka tulee ottaa käyttöön viimeistään syksyllä 2016. Opetussuunnitelmissa mediakasvatus sisältyy monilukutaitoon, minkä huomioimme myös opinnäytetyössämme tavoitteenasettelun kohdalla. Osana mediakasvatuksen saamista Joutjoen päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaan, teimme tiiviin ja informatiivisen kirjallisen kokonaisuuden monilukutaidosta toimeksiantajallemme.
Opinnäytetyön tuotoksena järjestimme ”Mielikuvia mediasta” -näyttelyn toimeksiantajamme tiloissa. Näyttelyn tavoitteena oli tuoda esiin lasten mediasta muodostamia mielikuvia työpajoissa tehtyjen tuotosten avulla kasvattajille ja vanhemmille. Lasten mielikuvat osoittivat erilaisten mediasisältöjen ja -välineiden olevan osa lasten arkea ja elämismaailmaa.
Media voidaan nähdä mahdollisuutena sekä uhkana. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuoda vanhemmille ja kasvattajille esiin nämä median molemmat puolet lasten mielikuvien myötä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada mediakasvatus osaksi Joutjoen päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaa. Lisäksi tavoitteenamme oli saada lasten mielikuvat mediasta esiin työpajojen kautta sekä tutustuttaa lapset eri mediavälineisiin ja -viestimiin ja tätä kautta tuoda heille kokemuksia ja elämyksiä median käytöstä.
Lapset syntyvät medioituneeseen maailmaan, jonka vuoksi mediakasvatusta tarvitaan jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Mediakasvatus aiheena on ajankohtainen ja mediakasvatuksen merkitys varhaiskasvatuksessa on valtakunnallisesti otettu huomioon uusissa opetussuunnitelmissa, jotka tulee ottaa käyttöön viimeistään syksyllä 2016. Opetussuunnitelmissa mediakasvatus sisältyy monilukutaitoon, minkä huomioimme myös opinnäytetyössämme tavoitteenasettelun kohdalla. Osana mediakasvatuksen saamista Joutjoen päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaan, teimme tiiviin ja informatiivisen kirjallisen kokonaisuuden monilukutaidosta toimeksiantajallemme.
Opinnäytetyön tuotoksena järjestimme ”Mielikuvia mediasta” -näyttelyn toimeksiantajamme tiloissa. Näyttelyn tavoitteena oli tuoda esiin lasten mediasta muodostamia mielikuvia työpajoissa tehtyjen tuotosten avulla kasvattajille ja vanhemmille. Lasten mielikuvat osoittivat erilaisten mediasisältöjen ja -välineiden olevan osa lasten arkea ja elämismaailmaa.