Mielikuvatutkimus julkishallinnosta: case Porin perusturvakeskus
Vihermaa, Jaana (2015)
Vihermaa, Jaana
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045886
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen aiheena oli Porin perusturvakeskukselle toteutettu mielikuvatutkimus henkilöstön keskuudessa. Porin perusturvakeskus on sosiaali- ja terveysalan palveluita tarjoava julkishallinnon organisaatio. Perusturvakeskus on toiminut vuodesta 2009 Porin kaupungin alaisuudessa käsittäen kuitenkin Porin lisäksi Ulvilan, Merikarvian ja Lavian kunnat.
Tutkimuksen tarkoitus tässä opinnäytteessä oli läpivalaista Porin perusturvakeskuksen työntekijöiden mielikuvia organisaatiostaan. Samalla haluttiin kartoittaa mielikuviin vaikuttavia tekijöitä ja kohteita, joissa kehitys on tarpeen sekä sitä, millainen perusturvakeskuksen tulisi olla tulevaisuudessa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin survey-tutkimus, joka toteutettiin strukturoidulla ja sähköisellä kyselylomakkeella.
Lomake sisälsi yhteensä 11 kysymystä, jotka olivat monivalintakysymyksiä, väittämiä ja avoimia kommenttilaatikoita. Kysymykset koskivat mielikuvia perusturvakeskuksesta ja väittämillä selvitettiin muun muassa työntekijöiden motivaatiota ja suhdetta työnantajaansa kohtaan. Lomake muotoiltiin Webropol-kyselylomakepohjaan ja lähetettiin koko perusturvan henkilöstölle intran kautta. Kyselyä markkinoitiin intrassa ja henkilöstön viikkolehdessä. Lomakkeen täyttivät yhteensä 424 perusturvalaista.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin käsitteitä mielikuva, imago, maine ja brändi. Tämän lisäksi käsiteltiin palvelujen markkinointia ja sisäistä markkinointia. Työssä kuvailtiin käytettyjä tutkimusmenetelmiä ja mittaria sekä perusteltiin tutkimuksen luotettavuutta. Työn empiriaosassa kerrottiin mielikuvatutkimuksen tuloksista ja niihin pohjanneesta analysoinnista. Opinnäytetyön varsinainen tuotos oli toimeksiantajan havainnollistava miellekartta esiteltäväksi brändityöryhmälle. Sen lisäksi työn tuotoksena tehtiin kahdeksan teeman ympärille rakentuvia konkreettisia kehitysehdotuksia perusturvakeskukselle.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella Porin perusturvakeskus on työpaikkana hyvä, mutta mielikuvat organisaatiosta ovat tunkkaisia. Parantamisen varaa nähdään eritoten organisaation ajanmukaisuudessa, johtamisessa ja viestinnässä. Työntekijät ovat jotakuinkin tyytyväisiä työnantajaansa ja motivoituneita työssään, mutta organisaatio koetaan paikoin etäisenä ja hajanaisena. Palautteiden perusteella kehittämistyö nähdään myönteisenä ja kehittämisen suunta oikeana.
Tutkimuksen tarkoitus tässä opinnäytteessä oli läpivalaista Porin perusturvakeskuksen työntekijöiden mielikuvia organisaatiostaan. Samalla haluttiin kartoittaa mielikuviin vaikuttavia tekijöitä ja kohteita, joissa kehitys on tarpeen sekä sitä, millainen perusturvakeskuksen tulisi olla tulevaisuudessa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin survey-tutkimus, joka toteutettiin strukturoidulla ja sähköisellä kyselylomakkeella.
Lomake sisälsi yhteensä 11 kysymystä, jotka olivat monivalintakysymyksiä, väittämiä ja avoimia kommenttilaatikoita. Kysymykset koskivat mielikuvia perusturvakeskuksesta ja väittämillä selvitettiin muun muassa työntekijöiden motivaatiota ja suhdetta työnantajaansa kohtaan. Lomake muotoiltiin Webropol-kyselylomakepohjaan ja lähetettiin koko perusturvan henkilöstölle intran kautta. Kyselyä markkinoitiin intrassa ja henkilöstön viikkolehdessä. Lomakkeen täyttivät yhteensä 424 perusturvalaista.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin käsitteitä mielikuva, imago, maine ja brändi. Tämän lisäksi käsiteltiin palvelujen markkinointia ja sisäistä markkinointia. Työssä kuvailtiin käytettyjä tutkimusmenetelmiä ja mittaria sekä perusteltiin tutkimuksen luotettavuutta. Työn empiriaosassa kerrottiin mielikuvatutkimuksen tuloksista ja niihin pohjanneesta analysoinnista. Opinnäytetyön varsinainen tuotos oli toimeksiantajan havainnollistava miellekartta esiteltäväksi brändityöryhmälle. Sen lisäksi työn tuotoksena tehtiin kahdeksan teeman ympärille rakentuvia konkreettisia kehitysehdotuksia perusturvakeskukselle.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella Porin perusturvakeskus on työpaikkana hyvä, mutta mielikuvat organisaatiosta ovat tunkkaisia. Parantamisen varaa nähdään eritoten organisaation ajanmukaisuudessa, johtamisessa ja viestinnässä. Työntekijät ovat jotakuinkin tyytyväisiä työnantajaansa ja motivoituneita työssään, mutta organisaatio koetaan paikoin etäisenä ja hajanaisena. Palautteiden perusteella kehittämistyö nähdään myönteisenä ja kehittämisen suunta oikeana.