Ambulanssisimulaattori - tarve ensihoitaja amk-koulutuksessa
Kettunen, Toni (2015)
Kettunen, Toni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086872
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ensihoidon opettajien ja ensihoitajaopiskelijoiden näkemyksiä ambulans-sisimulaattorin tarpeellisuudesta ensihoitaja amk -koulutuksessa. Projektissa tutustuttiin ensihoidon koulutukseen, simulaatiokoulutukseen, erilaisiin sovelluksiin ambulanssisimulaattoreista, sekä yleisesti hälytysajoon. Tavoitteena oli, että Savonia-amk saa tietoa simulaattorin hyödyistä ja pystyy käyttämään tietoa simulaatioympäristön kehittämisessä.
Opinnäytetyö liittyy Savonia-ammattikorkeakoulun simulaatiokeskuksen kehittäminen Savonia ammattikorkeakouluun – Simula -projektiin (2011-2014). Projektissa haluttiin kehittää myös opettajien simulaatiopedagogisia taitoja sekä itä-suomalaista terveydenhuoltoalan simulaatio-asiantuntijaverkostoa.
Projektissa kartoitettiin ensihoidon opettajien ja ensihoitajaopiskelijoiden mielipiteitä. Ensimmäiseksi suoritettiin avoimiin kysymyksiin perustuva kysely ensihoidon valtakunnalliselle asiantuntijaryhmälle, joka koostui eri ammattikorkeakoulujen ensihoidon opettajista. Asiantuntijaryhmältä saatiin yhteensä 13 vastausta jonka pohjalta suoritettiin opiskelijoille laadittu laajempi kysely. Opiskelijoille suunnattu kysely oli kvantitantiivisesti toteutettu kysely ensihoitaja amk opiskelijoille vuoden 2012 ensihoitajaopiskelijapäivillä. Opiskelijoiden kyselyyn osallistui yhteensä 95 opiskelijaa.
Kyselyissä selvisi, että 65 % opiskelijoista ei koe saavansa riittävästi hälytysajoon valmentavaa koulutusta opintojensa aikana, ja että 97 % opiskelijoista on sitä mieltä, että ambulanssisimulaattori olisi hyödyllinen hälytysajon opettelemisessa. Myös ambulanssisimulaattorilta vaadittavia ominaisuuksia saatiin kartoitettua. Osa asiantuntijaryhmän jäsenistä oli sitä mieltä, että ambulanssisimulaattori, jolla pystyy harjoittelemaan hälytysajoa, olisi hyödyllinen. Tämän hetken opetusresurssit huomioiden itse simulaattori koettiin kuitenkin hinnakkaana sekä ongelmallisena tasapuolisen opettamisen tarjoamiseksi.
Opinnäytetyö liittyy Savonia-ammattikorkeakoulun simulaatiokeskuksen kehittäminen Savonia ammattikorkeakouluun – Simula -projektiin (2011-2014). Projektissa haluttiin kehittää myös opettajien simulaatiopedagogisia taitoja sekä itä-suomalaista terveydenhuoltoalan simulaatio-asiantuntijaverkostoa.
Projektissa kartoitettiin ensihoidon opettajien ja ensihoitajaopiskelijoiden mielipiteitä. Ensimmäiseksi suoritettiin avoimiin kysymyksiin perustuva kysely ensihoidon valtakunnalliselle asiantuntijaryhmälle, joka koostui eri ammattikorkeakoulujen ensihoidon opettajista. Asiantuntijaryhmältä saatiin yhteensä 13 vastausta jonka pohjalta suoritettiin opiskelijoille laadittu laajempi kysely. Opiskelijoille suunnattu kysely oli kvantitantiivisesti toteutettu kysely ensihoitaja amk opiskelijoille vuoden 2012 ensihoitajaopiskelijapäivillä. Opiskelijoiden kyselyyn osallistui yhteensä 95 opiskelijaa.
Kyselyissä selvisi, että 65 % opiskelijoista ei koe saavansa riittävästi hälytysajoon valmentavaa koulutusta opintojensa aikana, ja että 97 % opiskelijoista on sitä mieltä, että ambulanssisimulaattori olisi hyödyllinen hälytysajon opettelemisessa. Myös ambulanssisimulaattorilta vaadittavia ominaisuuksia saatiin kartoitettua. Osa asiantuntijaryhmän jäsenistä oli sitä mieltä, että ambulanssisimulaattori, jolla pystyy harjoittelemaan hälytysajoa, olisi hyödyllinen. Tämän hetken opetusresurssit huomioiden itse simulaattori koettiin kuitenkin hinnakkaana sekä ongelmallisena tasapuolisen opettamisen tarjoamiseksi.