3D-hahmoanimointi mainostarkoitukseen
Savola, Jenniina (2015)
Savola, Jenniina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086941
Tiivistelmä
Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi jyväskyläläinen Digitoimisto LumeTech osk. Tavoit-teena oli tuottaa LumeTechin yritysesittelyvideon alkuun hahmoanimointi, jolla esiteltäisiin heidän osaamistaan ja yrityksen toimintaa.
Opinnäytetyössä käsiteltiin 3D-grafiikan ja hahmoanimoinnin perusteita sekä digitaalisen mainosvideon ja erityisesti 3D-mainosvideoiden perusteita.
Mainosvideon toteutus eteni vaiheittain siten, että ensin tehtiin esituotanto, johon kuului suunnittelu, käsikirjoitus ja kuvakäsikirjoitus. Tämän jälkeen käytiin läpi yksityiskohtaisesti hahmomallinnuksen ja -animoinnin prosessit. Ensimmäiseksi Autodesk 3ds Max- ohjelmas-sa aloitettiin mallintamaan ja teksturoimaan hahmo ja ympäristö. Ennen animoinnin aloit-tamista, hahmolle tehtiin riggaus eli luuranko ja skinnaus, jossa luuranko kiinnitettiin hah-moon kiinni. Tässä vaiheessa pystyttiin animoimaan hahmo, kameraliikkeet sekä muut liikkuvat objektit. Kun animointiotokset olivat valmiita, voitiin ne renderöidä still-kuviksi ja jälkikäsitellä Adoben Premiere- ohjelmassa. Lopuksi valmis video renderöitiin haluttuun formaattiin.
Työn tuloksena syntyi suunnitelman mukainen hahmoanimointi, joka liitettäisiin Lume-Techin yritysvideon alkuun. LumeTech voi käyttää kirjallista osuutta opinnäytetyöstä mah-dollisille uusille työntekijöille käyttöohjeena.
Opinnäytetyössä käsiteltiin 3D-grafiikan ja hahmoanimoinnin perusteita sekä digitaalisen mainosvideon ja erityisesti 3D-mainosvideoiden perusteita.
Mainosvideon toteutus eteni vaiheittain siten, että ensin tehtiin esituotanto, johon kuului suunnittelu, käsikirjoitus ja kuvakäsikirjoitus. Tämän jälkeen käytiin läpi yksityiskohtaisesti hahmomallinnuksen ja -animoinnin prosessit. Ensimmäiseksi Autodesk 3ds Max- ohjelmas-sa aloitettiin mallintamaan ja teksturoimaan hahmo ja ympäristö. Ennen animoinnin aloit-tamista, hahmolle tehtiin riggaus eli luuranko ja skinnaus, jossa luuranko kiinnitettiin hah-moon kiinni. Tässä vaiheessa pystyttiin animoimaan hahmo, kameraliikkeet sekä muut liikkuvat objektit. Kun animointiotokset olivat valmiita, voitiin ne renderöidä still-kuviksi ja jälkikäsitellä Adoben Premiere- ohjelmassa. Lopuksi valmis video renderöitiin haluttuun formaattiin.
Työn tuloksena syntyi suunnitelman mukainen hahmoanimointi, joka liitettäisiin Lume-Techin yritysvideon alkuun. LumeTech voi käyttää kirjallista osuutta opinnäytetyöstä mah-dollisille uusille työntekijöille käyttöohjeena.