"Piirtäminen on kivaa, koska silloin voi ajatella" Kuvataideterapeuttinen toiminta avoimen päiväkodin kerhoissa
Mäki, Niina (2015)
Mäki, Niina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076679
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuvataideterapeuttisen menetelmän käyttöä avoimen päiväkodin kerhoissa. Miten kuvataideterapeuttista toimintaa voitiin käyttää hyödyksi ja mitkä olivat tämän menetelmän hyödyt. Avoimen päiväkodin tehtävänä on ennaltaehkäistä lapsiperheiden ongelmia ja lisätä hyvinvointia. Auttoiko kuvataideterapeuttisen menetelmän käyttö tässä tärkeässä tehtävässä?
Tutkimuksen kohteena oli kaksi ryhmää, joissa molemmissa oli neljä lasta. Ryhmät kokoontuivat kymmenen kertaa. Tapaamiskerroilla lapsia havainnoitiin ja lasten tuottamat kuvat valokuvattiin. Vanhemmille annettiin lopuksi avoimet kyselyt. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista toimintatutkimusta.
Tutkimuksessa kehitettiin uutta toimintatapaa lasten kuvailmaisuun. Teoreettisen tutkielman aineistona olivat alan kotimainen ja ulkomainen kirjallisuus sekä artikkelit.Tutkimus perustui kirjallisuudesta nousevaan teoriatietoon kuvataideterapiasta suhteessa lapsiin. Tarkoituksena oli luoda edellytyksiä, joilla kuvan tekeminen olisi terapeuttista, lasten yksilöllisyyttä ja luovuutta tukevaa toimintaa, joka vahvistaisi lasten itseluottamusta. Tällainen toimintatapa toimii parhaiten ennaltaehkäisevänä, silloin kun on huoli lapsesta, mutta hänellä ei ole vielä suuria ongelmia. Kuvataideterapeuttisen toiminnan avulla voitaisiin lisätä ja ylläpitää hyvinvointia. Tutkimuksessa havainnoitiin kuvataideterapeuttisen menetelmän käytön vaikutuksia lapsiin ja heidän tuottamiinsa kuviin.
Opinnäytetyössä esiteltiin myös mitä on avoin varhaiskasvatus ja millaista avointa varhaiskasvatusta järjestetään Raumalla. Sosionomit tekevät lastentarhanopettajina työtä varhaiskasvatuksessa ja Satakunnan ammattikorkeakoulussa sosionomin opintoihin sisällytetyt kuvataideterapia opinnot antavat lastentarhanopettajinakin toimiville sosionomeille hienon ja hyödyllisen näkökulman ja työvälineen lasten kanssa työskentelyyn.
Tutkimuksen kohteena oli kaksi ryhmää, joissa molemmissa oli neljä lasta. Ryhmät kokoontuivat kymmenen kertaa. Tapaamiskerroilla lapsia havainnoitiin ja lasten tuottamat kuvat valokuvattiin. Vanhemmille annettiin lopuksi avoimet kyselyt. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista toimintatutkimusta.
Tutkimuksessa kehitettiin uutta toimintatapaa lasten kuvailmaisuun. Teoreettisen tutkielman aineistona olivat alan kotimainen ja ulkomainen kirjallisuus sekä artikkelit.Tutkimus perustui kirjallisuudesta nousevaan teoriatietoon kuvataideterapiasta suhteessa lapsiin. Tarkoituksena oli luoda edellytyksiä, joilla kuvan tekeminen olisi terapeuttista, lasten yksilöllisyyttä ja luovuutta tukevaa toimintaa, joka vahvistaisi lasten itseluottamusta. Tällainen toimintatapa toimii parhaiten ennaltaehkäisevänä, silloin kun on huoli lapsesta, mutta hänellä ei ole vielä suuria ongelmia. Kuvataideterapeuttisen toiminnan avulla voitaisiin lisätä ja ylläpitää hyvinvointia. Tutkimuksessa havainnoitiin kuvataideterapeuttisen menetelmän käytön vaikutuksia lapsiin ja heidän tuottamiinsa kuviin.
Opinnäytetyössä esiteltiin myös mitä on avoin varhaiskasvatus ja millaista avointa varhaiskasvatusta järjestetään Raumalla. Sosionomit tekevät lastentarhanopettajina työtä varhaiskasvatuksessa ja Satakunnan ammattikorkeakoulussa sosionomin opintoihin sisällytetyt kuvataideterapia opinnot antavat lastentarhanopettajinakin toimiville sosionomeille hienon ja hyödyllisen näkökulman ja työvälineen lasten kanssa työskentelyyn.