Markkinoinnin ja verkkokaupan merkitys nykypäivänä vaatetusalan pk-yrityksen näkökulmasta
Laakkonen, Viivi (2015)
Laakkonen, Viivi
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076560
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee vaatetusalan haasteita sekä markkinoinnin, verkkomarkkinoinnin ja verkkokaupan merkitystä nykypäivänä. Opinnäytetyön tavoitteena oli pohtia vaatetusalan tulevaisuuden haasteita sekä markkinoinnin ja verkkokaupan merkitystä vaatetusalan pk-yrityksen kannalta sekä luoda verkkokaupan perustamisopas vaatetusalan pk-yrityksille. Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osasta ja empiirisestä osasta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään vaatetusalan nykypäivää ja tulevaisuuden haasteita kulutustottumusten, kansainvälistymisen ja digitalisoitumisen näkökulmista, markkinointia yleisesti sekä eri markkinointitapoja. Lisäksi opinnäytetyössä syvennytään verkkomarkkinoinnin eri menetelmiin sekä pohditaan verkkomarkkinoinnin merkitystä nykypäivän markkinointiyhteiskunnassa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään myös verkkokauppaa kaupankäyntikanavana ja sen merkitystä vaatetusalan pk-yrityksen kannalta.
Työn empiirinen osa koostuu vaatetusalan pk-yrityksille suunnatusta verkkokaupan perustamisoppaasta. Verkkokaupan perustamisopas vaatetusalan pk-yrityksille on tehty työharjoittelussa saadun kokemuksen pohjalta. Opas ohjeistaa verkkokaupan perustajaa perustamisen eri vaiheissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään vaatetusalan nykypäivää ja tulevaisuuden haasteita kulutustottumusten, kansainvälistymisen ja digitalisoitumisen näkökulmista, markkinointia yleisesti sekä eri markkinointitapoja. Lisäksi opinnäytetyössä syvennytään verkkomarkkinoinnin eri menetelmiin sekä pohditaan verkkomarkkinoinnin merkitystä nykypäivän markkinointiyhteiskunnassa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään myös verkkokauppaa kaupankäyntikanavana ja sen merkitystä vaatetusalan pk-yrityksen kannalta.
Työn empiirinen osa koostuu vaatetusalan pk-yrityksille suunnatusta verkkokaupan perustamisoppaasta. Verkkokaupan perustamisopas vaatetusalan pk-yrityksille on tehty työharjoittelussa saadun kokemuksen pohjalta. Opas ohjeistaa verkkokaupan perustajaa perustamisen eri vaiheissa.