Tapahtuman kiinnostavuus ja onnistuminen kävijän näkökulmasta : case: DuuniExpo ja Yrittäjyyspäivät 2015
Myllyoja, Annika (2015)
Myllyoja, Annika
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076792
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään tapahtumakävijöiden kiinnostuksen herättämistä tapahtumaa kohtaan ja tapahtuman onnistumiseen liittyviä tekijöitä keskittyen lähinnä asiakkaiden viihdyttämiseen ja aktivoimiseen tapahtumassa. Tutkimus-kohteena on käytetty DuuniExpo ja Yrittäjyyspäivät 2015 -tapahtumaa.
Teoriaosassa tarkastellaan, mitä asioita tapahtuman markkinoinnissa täytyy ottaa huomioon, millä keinoilla tapahtumaa kannattaa markkinoida, mikä vaikutus brändillä on tapahtuman kiinnostavuudessa ja mitkä asiat tekevät tapahtumasta onnistuneen. Edellä mainittuja asioita käsitellään etenkin tapahtumakävijöiden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin DuuniExpo ja Yrittäjyyspäivät 2015 -tapahtumassa kävijöille tehdyllä kyselylomakkeella. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä kautta kävijät saivat tietää tapahtu-masta, miksi he tulivat tapahtumaan, mihin aktiviteetteihin ja viihdykkeisiin he osallistuivat ja mikä oli parasta ja huonointa messuilla heidän mielestään.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa vastaajista oli kuullut tapahtumasta oppilaitoksen tai Facebookin kautta ja heitä kiinnosti tulla tapahtumaan hakemaan kesätöitä, töitä tai harjoittelupaikkaa, tutustumaan eri oppilaitoksiin ja keräämään oheistuotteita messuosastoilta. Suosituimmaksi aktiviteetiksi nousi lavaohjelma. Suurin osa vastaajista piti messuilla parhaana kesätöiden, töiden tai harjoittelupaikan hakemista, tosin eri alojen työpaikkojen vähyydestä tuli negatiivista palautetta.
Teoriaosassa tarkastellaan, mitä asioita tapahtuman markkinoinnissa täytyy ottaa huomioon, millä keinoilla tapahtumaa kannattaa markkinoida, mikä vaikutus brändillä on tapahtuman kiinnostavuudessa ja mitkä asiat tekevät tapahtumasta onnistuneen. Edellä mainittuja asioita käsitellään etenkin tapahtumakävijöiden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin DuuniExpo ja Yrittäjyyspäivät 2015 -tapahtumassa kävijöille tehdyllä kyselylomakkeella. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä kautta kävijät saivat tietää tapahtu-masta, miksi he tulivat tapahtumaan, mihin aktiviteetteihin ja viihdykkeisiin he osallistuivat ja mikä oli parasta ja huonointa messuilla heidän mielestään.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa vastaajista oli kuullut tapahtumasta oppilaitoksen tai Facebookin kautta ja heitä kiinnosti tulla tapahtumaan hakemaan kesätöitä, töitä tai harjoittelupaikkaa, tutustumaan eri oppilaitoksiin ja keräämään oheistuotteita messuosastoilta. Suosituimmaksi aktiviteetiksi nousi lavaohjelma. Suurin osa vastaajista piti messuilla parhaana kesätöiden, töiden tai harjoittelupaikan hakemista, tosin eri alojen työpaikkojen vähyydestä tuli negatiivista palautetta.