Kuinka toimia tulkkia käyttävän asiakkaan kanssa : Esitteet viittomakielen ja puhevammaisten tulkkien työstä
Varhia, Kati; Virtanen, Hilkka (2015)
Varhia, Kati
Virtanen, Hilkka
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295464
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Varhia, Kati & Virtanen, Hilkka. Kuinka toimia tulkkia käyttävän asiakkaan kanssa
– Esitteet viittomakielen ja puhevammaisten tulkkien työstä.
Kevät 2015, 46 s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, tulkki(AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli valmistaa kaksi esitettä aiheesta kuinka toimia tulkkia käyttävän asiakkaan kanssa. Toinen esite käsitteli viittomakielen tulkkia ja toinen
puhevammaisten tulkkia. Esitteet on suunnattu asiakaspalvelijoille ja niiden avulla pyritään kasvattamaan tietoisuutta tulkeista ja parantamaan tulkkien kanssa toimimista.
Tietopohjaa koottiin lukemalla tulkkaukseen liittyvät lait, tulkkien ammattisäännöstö sekä aiemmin tehdyt materiaalit ja esitteet tulkkausalalta. Esitteitä varten kerättiin aineistoa haastattelemalla tulkkeja. Tavoitteena oli selvittää, mitä asioita esitteissä halutaan kertoa tulkkauksesta, asiakkaista, tulkin roolista ja tulkkaustilanteesta.
Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan viittomakielen ja puhevammaisten tulkkia. Haastattelut toteutettiin joko puhelimitse, Skypen välityksellä,sähköpostilla tai kasvokkain.
Haastatteluista saatiin runsaasti aineistoa, joka käsiteltiin luokittelemalla. Haastatteluista saatu aineisto purettiin taulukkoon niin, että siinä näkyi kerrottu asia ja mainintojen määrä. Useita mainintoja saaneet vastaukset otettiin mukaan esitteeseen. Muutamia tai kerran mainittuja asioita tuli useita, joista tekijät valitsivat
esitteisiin tulevat kohdat.
Haastatteluista saadun aineiston ja tietopohjan perusteella suunniteltiin esitteiden sisältö. Esitteiden tekstejä muokattiin opinnäytetyön ohjaajien sekä tulkkauksen ja suomen kielen ammattilaisten palautteiden mukaisesti. Niiden muodosta vastasi julkaisugraafikko Diakonia-ammattikorkeakoulusta. Esitteistä valmistettiin painovalmiit tuotteet. Niitä suositellaan liitettäväksi asiakaspalvelua sisältävien työpaikkojen perehdytysmateriaaliin.
Varhia, Kati & Virtanen, Hilkka. Kuinka toimia tulkkia käyttävän asiakkaan kanssa
– Esitteet viittomakielen ja puhevammaisten tulkkien työstä.
Kevät 2015, 46 s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, tulkki(AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli valmistaa kaksi esitettä aiheesta kuinka toimia tulkkia käyttävän asiakkaan kanssa. Toinen esite käsitteli viittomakielen tulkkia ja toinen
puhevammaisten tulkkia. Esitteet on suunnattu asiakaspalvelijoille ja niiden avulla pyritään kasvattamaan tietoisuutta tulkeista ja parantamaan tulkkien kanssa toimimista.
Tietopohjaa koottiin lukemalla tulkkaukseen liittyvät lait, tulkkien ammattisäännöstö sekä aiemmin tehdyt materiaalit ja esitteet tulkkausalalta. Esitteitä varten kerättiin aineistoa haastattelemalla tulkkeja. Tavoitteena oli selvittää, mitä asioita esitteissä halutaan kertoa tulkkauksesta, asiakkaista, tulkin roolista ja tulkkaustilanteesta.
Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan viittomakielen ja puhevammaisten tulkkia. Haastattelut toteutettiin joko puhelimitse, Skypen välityksellä,sähköpostilla tai kasvokkain.
Haastatteluista saatiin runsaasti aineistoa, joka käsiteltiin luokittelemalla. Haastatteluista saatu aineisto purettiin taulukkoon niin, että siinä näkyi kerrottu asia ja mainintojen määrä. Useita mainintoja saaneet vastaukset otettiin mukaan esitteeseen. Muutamia tai kerran mainittuja asioita tuli useita, joista tekijät valitsivat
esitteisiin tulevat kohdat.
Haastatteluista saadun aineiston ja tietopohjan perusteella suunniteltiin esitteiden sisältö. Esitteiden tekstejä muokattiin opinnäytetyön ohjaajien sekä tulkkauksen ja suomen kielen ammattilaisten palautteiden mukaisesti. Niiden muodosta vastasi julkaisugraafikko Diakonia-ammattikorkeakoulusta. Esitteistä valmistettiin painovalmiit tuotteet. Niitä suositellaan liitettäväksi asiakaspalvelua sisältävien työpaikkojen perehdytysmateriaaliin.