Liian pieni kouluun? : Erityisen tuen tarpeessa olevien lasten oppivelvollisuuden alkaminen vanhempien näkökulmasta
Grönqvist, Iina; Viljanen, Katri (2015)
Grönqvist, Iina
Viljanen, Katri
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505097074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505097074
Tiivistelmä
Grönqvist, Iina & Viljanen, Katri. Liian pieni kouluun? Erityisen tuen tarpeessa olevien lasten oppivelvollisuuden alkaminen vanhempien näkökulmasta.
Pori, kevät 2015, 50 s., 2 Liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + Lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella erityisen tuen tarpeessa olevien lasten vanhempien kokemuksia pidennetyn oppivelvollisuuden alkamisesta. Tutkimuksessa keskityttiin kartoittamaan vanhempien näkökulmasta oliko lapsi liian pieni aloittaessaan oppivelvollisuuden.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka kohderyhmänä olivat Porin talousalueen kahden erityiskoulun oppilaiden vanhemmat. Tutkimusaineisto koottiin siihen laaditulla kyselylomakkeella. Kyselylomake palautettiin nimettömänä palautekuoressa lapsen koululle. Kysely suoritettiin joulukuussa 2014, jolloin kyselylomakkeita lähetettiin 49 ja vastauksia tuli 29.
Tutkimuksessa selvisi, että vain puolet vastaajista koki lapsensa olleen koulukypsä oppivelvollisuuden alkaessa. Vastausten perusteella voidaan myös todeta vanhempien olevan kuitenkin tyytyväisiä ratkaisuunsa lapsen esiopetuksen käymiseen koulussa.
Avainsanat: erityinen tuki, pidennetty oppivelvollisuus, koulukypsyys, laadullinen tutkimus
Pori, kevät 2015, 50 s., 2 Liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + Lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella erityisen tuen tarpeessa olevien lasten vanhempien kokemuksia pidennetyn oppivelvollisuuden alkamisesta. Tutkimuksessa keskityttiin kartoittamaan vanhempien näkökulmasta oliko lapsi liian pieni aloittaessaan oppivelvollisuuden.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka kohderyhmänä olivat Porin talousalueen kahden erityiskoulun oppilaiden vanhemmat. Tutkimusaineisto koottiin siihen laaditulla kyselylomakkeella. Kyselylomake palautettiin nimettömänä palautekuoressa lapsen koululle. Kysely suoritettiin joulukuussa 2014, jolloin kyselylomakkeita lähetettiin 49 ja vastauksia tuli 29.
Tutkimuksessa selvisi, että vain puolet vastaajista koki lapsensa olleen koulukypsä oppivelvollisuuden alkaessa. Vastausten perusteella voidaan myös todeta vanhempien olevan kuitenkin tyytyväisiä ratkaisuunsa lapsen esiopetuksen käymiseen koulussa.
Avainsanat: erityinen tuki, pidennetty oppivelvollisuus, koulukypsyys, laadullinen tutkimus