Harrastustoiminnan toimintamallin kehittäminen ammattioppilaitokseen
Tilli, Eeva (2015)
Tilli, Eeva
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127467
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ammattioppilaitoksissa voidaan järjestää menestyvää harrastustoimintaa. Tavoitteena oli laatia toimintamalli, jonka avulla oppilaitokset voivat järjestää harrastustoimintaa. Opinnäytetyö on tapaus-tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluilla ja benchlearning-menetelmällä. Tutki-musjoukko koostui Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston opiskelijoista ja kolmesta eri oppilaitoksesta, joissa järjestetään harrastustoimintaa aktiivisesti. Laadullinen tutki-musaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Etelä-Kymenlaakson ammattiopistoon har-rastustoiminnan toimintamalli. Tavoitteena oli selvittää, millä tavoin ja millaista har-rastustoimintaa ammatillisessa oppilaitoksessa voi menestyksekkäästi järjestää sekä millaisia vaikutuksia harrastustoiminnalla tavoitellaan. Tutkittavana ilmiönä oli oppi-laitoksen järjestämä harrastustoiminta. Ilmiötä tarkasteltiin ammattioppilaitoksen opiskelijoiden ja harrastustoiminnan kannalta menestyvien oppilaitosten näkökulmista. Tarkoituksena oli tuottaa oppilaitoksen harrastustoimintaan uutta ymmärrystä, jota voidaan hyödyntää toiminnan käynnistämisessä. Lopputuloksena on harrastustoimin-nan käynnistämisen toimintamalli. Toimintamalli on tarkoitettu harrastustoimintaa koordinoivien henkilöiden käyttöön.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Etelä-Kymenlaakson ammattiopistoon har-rastustoiminnan toimintamalli. Tavoitteena oli selvittää, millä tavoin ja millaista har-rastustoimintaa ammatillisessa oppilaitoksessa voi menestyksekkäästi järjestää sekä millaisia vaikutuksia harrastustoiminnalla tavoitellaan. Tutkittavana ilmiönä oli oppi-laitoksen järjestämä harrastustoiminta. Ilmiötä tarkasteltiin ammattioppilaitoksen opiskelijoiden ja harrastustoiminnan kannalta menestyvien oppilaitosten näkökulmista. Tarkoituksena oli tuottaa oppilaitoksen harrastustoimintaan uutta ymmärrystä, jota voidaan hyödyntää toiminnan käynnistämisessä. Lopputuloksena on harrastustoimin-nan käynnistämisen toimintamalli. Toimintamalli on tarkoitettu harrastustoimintaa koordinoivien henkilöiden käyttöön.