Asiakkaiden suhtautuminen luomu- ja lähiruokatarjontaan
Hulkkonen, Miku (2015)
Hulkkonen, Miku
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127680
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajan eli ISS Palvelut Oy:n kahvila Kanttiksen asiakkaiden suhtautumista luomu- ja lähiruokatarjontaan. Teoriaosuudessa käytiin läpi yrityksen perustiedot, luomu- ja lähiruoan teoriaa, virallisia ja epävirallisia luomumerkkejä sekä kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavat ja markkinointia koskevat säädökset luomu- ja lähiruokaan liittyen.
Opinnäytetyöhön kuului myös kohdeyrityksessä järjestetty asiakaskysely, jolla kartoitettiin vastaajien taustatietojen lisäksi heidän käsityksiään siitä, kuinka he määrittelevät luomu- ja lähiruoan, kuinka tärkeänä he sen saatavuutta pitävät yrityksessä asioidessaan, olisivatko he valmiita maksamaan luomu- ja lähiruokatuotteista enemmän kuin tavanomaisista ja mitkä luomumerkit olivat heille tuttuja. Kyselytutkimukseen saatiin joulukuun 2014 aikana vastauksia yhteensä 38 kappaletta.
Tutkimustulokset osoittivat, että kyselyyn vastanneiden keskuudessa mielikuvat luomu- ja lähiruoasta ovat pääosin positiivisia. Pohdinnassa kävin läpi myös sitä, kuinka kahvilan toimintaa voisi tulevaisuudessa kehittää tutkimustulosten pohjalta.
Opinnäytetyöhön kuului myös kohdeyrityksessä järjestetty asiakaskysely, jolla kartoitettiin vastaajien taustatietojen lisäksi heidän käsityksiään siitä, kuinka he määrittelevät luomu- ja lähiruoan, kuinka tärkeänä he sen saatavuutta pitävät yrityksessä asioidessaan, olisivatko he valmiita maksamaan luomu- ja lähiruokatuotteista enemmän kuin tavanomaisista ja mitkä luomumerkit olivat heille tuttuja. Kyselytutkimukseen saatiin joulukuun 2014 aikana vastauksia yhteensä 38 kappaletta.
Tutkimustulokset osoittivat, että kyselyyn vastanneiden keskuudessa mielikuvat luomu- ja lähiruoasta ovat pääosin positiivisia. Pohdinnassa kävin läpi myös sitä, kuinka kahvilan toimintaa voisi tulevaisuudessa kehittää tutkimustulosten pohjalta.