Murroksesta monikanavaiseen vähittäiskauppaan
Mäntymäki, Janne (2015)
Mäntymäki, Janne
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137892
Tiivistelmä
Vähittäiskauppa on murroksessa, ja verkkokauppa kasvaa. Kuluttajan ostokäyttäytyminen on muuttunut. Tuotteiden ostaminen on kuluttajille monivaiheinen prosessi, missä teknologia on vahvasti mukana. Mitä suurempaan osaan prosessista kauppa pystyy vaikuttamaan, sitä suuremmalla todennäköisyydellä se siitä hyötyy. Viimeaikaisista artikkeleista nousee esiin, että tulevaisuudessa menestyy parhaiten monikanavainen kauppa.
Opinnäytetyön ensisijainen tarkoitus oli selvittää kuluttajaverkkokaupan menestyksen kulmakivet ja kehittää K. Mäntymäki Oy:n tietoa ja ymmärrystä verkkokaupasta. Yritys saa tietoa suunnitelmien tueksi, jos se lähtee kehittämään liiketoimintaansa verkkoympäristöön. Tutkittiin myös, mitä hyötyä monikanavaisuudesta on yritykselle. Tämä työ antaa tietoa ja ymmärrystä, ostokäyttäytymisen muutoksesta, verkkokaupasta, ja kehittää yrityksen strategista ajattelua, erityisesti mahdollisen verkkokauppahankkeen näkökulmasta. Yrityksen täytyy kyetä arvioimaan verkko-kaupan merkitys, mahdollisuudet ja valmiudet oman liiketoimintansa ja resurssiensa näkökulmasta. Tutkimuksesta voi olla hyötyä myös muille verkkokauppahanketta suunnitteleville tahoille.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen. Teoriaosuudessa perehdytään kuluttajan ostokäyttäytymiseen, verkkokauppaan ja strategiaan. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Otokseen haastateltiin neljää vähittäiskauppiasta, jotka toimivat myös verkkoympäristössä. Kaikki olivat toimineet verkkokaupassa jo useamman vuoden. Tutkimusaineisto analysoitiin, ja tulokset esitellään omassa luvussaan.
Tulokset vahvistavat aiemman tutkimuksen tuloksia yrityksen strategian ja markkinoinnin merkityksestä verkkokaupan menestystekijöinä. Tämä tutkimus nostaa näiden menestystekijöiden rinnalle yrityksen osaamisen, resurssit ja asiakaslähtöisen liiketoiminnan. Tutkimus osoittaa, että kivijalkakaupan tunnettavuus kasvaa ja markkina-alue laajenee, kun kauppa toimii monikanavaisena. Kivijalkakauppa ja verkkokauppa tukevat toisiaan toimittaessa monikanavaisesti. Verkkokaupan tutkimusta tarvitaan lisää myös jatkossa.
Opinnäytetyön ensisijainen tarkoitus oli selvittää kuluttajaverkkokaupan menestyksen kulmakivet ja kehittää K. Mäntymäki Oy:n tietoa ja ymmärrystä verkkokaupasta. Yritys saa tietoa suunnitelmien tueksi, jos se lähtee kehittämään liiketoimintaansa verkkoympäristöön. Tutkittiin myös, mitä hyötyä monikanavaisuudesta on yritykselle. Tämä työ antaa tietoa ja ymmärrystä, ostokäyttäytymisen muutoksesta, verkkokaupasta, ja kehittää yrityksen strategista ajattelua, erityisesti mahdollisen verkkokauppahankkeen näkökulmasta. Yrityksen täytyy kyetä arvioimaan verkko-kaupan merkitys, mahdollisuudet ja valmiudet oman liiketoimintansa ja resurssiensa näkökulmasta. Tutkimuksesta voi olla hyötyä myös muille verkkokauppahanketta suunnitteleville tahoille.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen. Teoriaosuudessa perehdytään kuluttajan ostokäyttäytymiseen, verkkokauppaan ja strategiaan. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Otokseen haastateltiin neljää vähittäiskauppiasta, jotka toimivat myös verkkoympäristössä. Kaikki olivat toimineet verkkokaupassa jo useamman vuoden. Tutkimusaineisto analysoitiin, ja tulokset esitellään omassa luvussaan.
Tulokset vahvistavat aiemman tutkimuksen tuloksia yrityksen strategian ja markkinoinnin merkityksestä verkkokaupan menestystekijöinä. Tämä tutkimus nostaa näiden menestystekijöiden rinnalle yrityksen osaamisen, resurssit ja asiakaslähtöisen liiketoiminnan. Tutkimus osoittaa, että kivijalkakaupan tunnettavuus kasvaa ja markkina-alue laajenee, kun kauppa toimii monikanavaisena. Kivijalkakauppa ja verkkokauppa tukevat toisiaan toimittaessa monikanavaisesti. Verkkokaupan tutkimusta tarvitaan lisää myös jatkossa.