Imagon ja brändin hyödyntämisen toimintamalli hotellien markkinoinnissa ja tuotekehityksessä
Soikkeli, Sanna (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148092
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli tutkia teoreettisten lähdetietojen ja haastattelututkimusten avulla, miten hotellit käyttävät imagoaan ja brändejä hyväkseen markkinoinnissa ja tuotekehityksessä. Tutkimustulosten perusteella päätavoitteena oli suunnitella ja rakentaa imagon ja brändin hyödyntämisen toimintamalli hotellien markkinoinnissa ja tuotekehityksessä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostui neljän tunnetun suomalaisen hotellin hotellipäälliköiden haastatteluista. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään hotellipäälliköiden ja hotellien johtajien näkemyksiä ja mielipiteitä imagon ja brändin hyödyntämisestä hotellialalla. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui mielikuvamarkkinoinnin, imagon, brändin, markkinoinnin ja tuotekehityksen peruselementeistä.
Haastatteluissa hotellipäälliköt ja hotellin johtajat painottivat imagon ja brändin tärkeyttä markkinoinnissa ja tuotekehityksessä. Hyvä imago ja brändi houkuttelevat asiakkaita. Imago ja brändi myös näkyvät ja niitä hyödynnetään markkinoinnissa ja tuotekehityksessä. Imagon ja brändin avulla kilpaillaan.
Opinnäytetyön tuloksena muodostui toimintamalliehdotelma, kuinka imagoa ja brändiä hyödynnetään hotellien markkinoinnissa ja tuotekehityksessä. Tutkimus antaa tietoa imagon ja brändin rakentamisesta ja siitä, miten niitä hyödynnetään hotelleissa. Tutkimuksen tarkoituksena on antaa tietoa uusille hotelleille sekä jo alalla oleville hotelleille.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostui neljän tunnetun suomalaisen hotellin hotellipäälliköiden haastatteluista. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään hotellipäälliköiden ja hotellien johtajien näkemyksiä ja mielipiteitä imagon ja brändin hyödyntämisestä hotellialalla. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui mielikuvamarkkinoinnin, imagon, brändin, markkinoinnin ja tuotekehityksen peruselementeistä.
Haastatteluissa hotellipäälliköt ja hotellin johtajat painottivat imagon ja brändin tärkeyttä markkinoinnissa ja tuotekehityksessä. Hyvä imago ja brändi houkuttelevat asiakkaita. Imago ja brändi myös näkyvät ja niitä hyödynnetään markkinoinnissa ja tuotekehityksessä. Imagon ja brändin avulla kilpaillaan.
Opinnäytetyön tuloksena muodostui toimintamalliehdotelma, kuinka imagoa ja brändiä hyödynnetään hotellien markkinoinnissa ja tuotekehityksessä. Tutkimus antaa tietoa imagon ja brändin rakentamisesta ja siitä, miten niitä hyödynnetään hotelleissa. Tutkimuksen tarkoituksena on antaa tietoa uusille hotelleille sekä jo alalla oleville hotelleille.