K-MARKET-KAUPPIAS HENKILÖSTÖN JOHTAJANA : Pohjois-Suomen alueella toimivien kauppiaiden käsityksiä itsestään henkilöstön johtajana
Oravakangas, Elisa (2015)
Oravakangas, Elisa
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188660
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, minkälaisia käsityksiä Pohjois-Suomen alueella toimivilla K-Market-kauppiailla on itsestään henkilöstön johtajana. Työn toimeksiantajana oli Ruokakesko. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yrittäjänä toimivan taustalla vaikuttavien tekijöiden ohella johtamistyön kehittymistä ja sitä, miten hyvin kauppiaat kokevat onnistuvansa esimiestyön osa-alueilla. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla marraskuussa 2014.
Opinnäyteyön teoriaosassa käsiteltiin Ruokakeskon merkitystä kauppiaiden koulutuksessa sekä yrittäjän toiminnan taustalla vaikuttavia tekijöitä, kuten odotuksia uran kehittymisen osalta ja omaksuttuja työrooleja. Johtamisen merkittävimmät teoriat ja millaisena johtaminen nähdään tänään, olivat myös merkittävä osa teoriaa. Näiden lisäksi käsiteltiin esimiestyötä tutkimuksen kannalta tärkeimpien osa-alueiden osalta.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin kohtalaisesti. Tutkimuksen vas- tausprosentiksi muodostui 38, jonka vuoksi tulokset ovat ainoastaan suuntaa antavia. Tuloksista todettiin, että suurin osa vastaajista ei juuri nyt odota pääsevänsä suurempaan kauppapaikkaan, vaan on keskittynyt nykyisen kauppapaikkansa kehittämiseen. Vastaajien joukossa yrittäjän työroolit jakautuivat tasaisesti. Vastaajat kokivat, että kokemuksen karttuminen on henkilöstön johtajana kehittymisen osalta tärkein tekijä. Saatujen vastausten perusteella tärkeimmät ominaisuudet henkilöstön johtajana onnistumisessa olivat tasapuolisuus, oikeudenmukaisuus ja reiluus sekä avoimuus. Tutkimuksen mukaan vastaajat kokivat onnistuvansa esimiestyön osa-alueilla mielestään melko hyvin. Hajontaa tuloksiin toivat henkilöstön motivointi ja sitouttaminen sekä esimies- ja työyhteisöviestintä, joissa vastaajat kokivat onnistuvansa pääosin kohtalaisesti ja melko hyvin.
Opinnäyteyön teoriaosassa käsiteltiin Ruokakeskon merkitystä kauppiaiden koulutuksessa sekä yrittäjän toiminnan taustalla vaikuttavia tekijöitä, kuten odotuksia uran kehittymisen osalta ja omaksuttuja työrooleja. Johtamisen merkittävimmät teoriat ja millaisena johtaminen nähdään tänään, olivat myös merkittävä osa teoriaa. Näiden lisäksi käsiteltiin esimiestyötä tutkimuksen kannalta tärkeimpien osa-alueiden osalta.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin kohtalaisesti. Tutkimuksen vas- tausprosentiksi muodostui 38, jonka vuoksi tulokset ovat ainoastaan suuntaa antavia. Tuloksista todettiin, että suurin osa vastaajista ei juuri nyt odota pääsevänsä suurempaan kauppapaikkaan, vaan on keskittynyt nykyisen kauppapaikkansa kehittämiseen. Vastaajien joukossa yrittäjän työroolit jakautuivat tasaisesti. Vastaajat kokivat, että kokemuksen karttuminen on henkilöstön johtajana kehittymisen osalta tärkein tekijä. Saatujen vastausten perusteella tärkeimmät ominaisuudet henkilöstön johtajana onnistumisessa olivat tasapuolisuus, oikeudenmukaisuus ja reiluus sekä avoimuus. Tutkimuksen mukaan vastaajat kokivat onnistuvansa esimiestyön osa-alueilla mielestään melko hyvin. Hajontaa tuloksiin toivat henkilöstön motivointi ja sitouttaminen sekä esimies- ja työyhteisöviestintä, joissa vastaajat kokivat onnistuvansa pääosin kohtalaisesti ja melko hyvin.