Yrityksen internetmarkkinoinnin kehittäminen : Case: Kohonen Brothers Oy
Saksala, Riku (2015)
Saksala, Riku
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198856
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää uusia ideoita toimeksiantajan verkkosivujen kehittämiseen sekä sosiaalisen median sisällön tuottamiseen. Työn toimeksiantajana oli vuonna 2012 perustettu Kohonen Brothers Oy, jonka päätuotteena ovat 2MK-salibandysuojahousut.
Tutkimuksen teoriaosuus keskittyi internetmarkkinointiin painottuen verkkosivuihin ja sosiaaliseen mediaan. Tutkimusotteena käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimusta varten havainnoitiin toimeksiantajayrityksen potentiaalisten kilpailijoiden verkkosivuja ja toimintaa sosiaalisen median kanavissa. Havainnoinnin jälkeen kerättyä materiaalia analysoitiin vertailemalla. Opinnäytetyön tutkimusosuus suoritettiin alkuvuodesta 2015.
Tutkimustulosten perusteella salibandyaiheisia tuotteita myyvien yritysten verkkosivut noudattavat yleisiä käytäntöjä verkkosivustojen perustoiminnoissa. Kaikilla vertailluilla verkkosivuilla oli kuitenkin jonkinlaisia puutteita, jotka antavat kilpailijoille mahdollisuuden tehdä verkkosivuistaan paremmat. Vertailluilla verkkosivuilla oli myös hyviä ominaisuuksia, jotka olivat sivustoille eduksi. Sosiaalisen median kanavissa yritysten julkaisema sisältö oli hyvin samankaltaista.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan verkkosivustojen kehittämisessä ja suunnittelussa. Myös sosiaalisen median kanavien sisällöntuotantoon saatiin uusia ideoita.
Tutkimuksen teoriaosuus keskittyi internetmarkkinointiin painottuen verkkosivuihin ja sosiaaliseen mediaan. Tutkimusotteena käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimusta varten havainnoitiin toimeksiantajayrityksen potentiaalisten kilpailijoiden verkkosivuja ja toimintaa sosiaalisen median kanavissa. Havainnoinnin jälkeen kerättyä materiaalia analysoitiin vertailemalla. Opinnäytetyön tutkimusosuus suoritettiin alkuvuodesta 2015.
Tutkimustulosten perusteella salibandyaiheisia tuotteita myyvien yritysten verkkosivut noudattavat yleisiä käytäntöjä verkkosivustojen perustoiminnoissa. Kaikilla vertailluilla verkkosivuilla oli kuitenkin jonkinlaisia puutteita, jotka antavat kilpailijoille mahdollisuuden tehdä verkkosivuistaan paremmat. Vertailluilla verkkosivuilla oli myös hyviä ominaisuuksia, jotka olivat sivustoille eduksi. Sosiaalisen median kanavissa yritysten julkaisema sisältö oli hyvin samankaltaista.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan verkkosivustojen kehittämisessä ja suunnittelussa. Myös sosiaalisen median kanavien sisällöntuotantoon saatiin uusia ideoita.