Modulaarisen arcade-peliohjaimen valmistaminen 3D-tulostuksella
Sievänen, Kalle (2015)
Sievänen, Kalle
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209191
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on syntynyt harrastepohjalta ja halusta tuoda uutta arcade-peliohjainmarkkinoille. Opinnäytetyössä käsitellään, mistä arcadessa on kyse, ja kuinka se vaikuttaa nykypäivän videopelikulttuuriin. Lisäksi konseptoidaan modulaarinen arcade-peliohjain ja valmistetaan siitä prototyyppi 3D-tulostusta apuna käyttäen. Lopuksi pohditaan, olisiko modulaarisella arcade-peliohjaimella sijaa markkinoilla.
Tietoutta aihetta varten kerättiin hankkimalla sitä internetistä, dokumenteista, käyttäjäkyselyllä ja Japanin pelihalleissa vierailemalla. Tiedoista konseptoitiin ja 3D-mallinnettiin modulaarisen arcade-peliohjaimen prototyyppi SolidWorks-mallinnusohjelmaa käyttäen. Prototyypin osia tulostettiin käyttäen yhteistyökumppanin Mikko Hoffrenin 3D-tulostimia ja prototyypin komponenttien toimivuudesta ja kasaamisesta vastasi Sakari Parkkonen.
Ongelmista, ylimenneestä budjetista ja odotettua pitemmäksi venyneestä aikataulusta huolimatta, saatiin suunnitellusti modulaarisen arcade-peliohjaimen prototyypin valmiiksi ja toimivaksi. Markkinoille viemistä ajatellen modulaarisessa arcade-peliohjaimessa on vielä paljon kehittämisen varaa. Opinnäytetyönä syntyneen prototyyppi-mallin tuottaminen on aivan liian työlästä ja arvokasta, joten sitä ei vielä tällaisenaan kannata pyrkiä viemään markkinoille.
Tietoutta aihetta varten kerättiin hankkimalla sitä internetistä, dokumenteista, käyttäjäkyselyllä ja Japanin pelihalleissa vierailemalla. Tiedoista konseptoitiin ja 3D-mallinnettiin modulaarisen arcade-peliohjaimen prototyyppi SolidWorks-mallinnusohjelmaa käyttäen. Prototyypin osia tulostettiin käyttäen yhteistyökumppanin Mikko Hoffrenin 3D-tulostimia ja prototyypin komponenttien toimivuudesta ja kasaamisesta vastasi Sakari Parkkonen.
Ongelmista, ylimenneestä budjetista ja odotettua pitemmäksi venyneestä aikataulusta huolimatta, saatiin suunnitellusti modulaarisen arcade-peliohjaimen prototyypin valmiiksi ja toimivaksi. Markkinoille viemistä ajatellen modulaarisessa arcade-peliohjaimessa on vielä paljon kehittämisen varaa. Opinnäytetyönä syntyneen prototyyppi-mallin tuottaminen on aivan liian työlästä ja arvokasta, joten sitä ei vielä tällaisenaan kannata pyrkiä viemään markkinoille.