Sijoitetun nuoren kokemus turvallisuudesta koulukodissa. : Hengellisyys osana turvallisuudentunnetta koulukodissa.
Sabel, Tanja (2015)
Sabel, Tanja
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219527
Tiivistelmä
Koulukotiin sijoitetun nuoren elämäntilanne on usein kriisiytynyt ja nuori tuntee olonsa turvattomaksi. Miten sijoitettu nuori kokee turvallisuuden tunteen koulukodissa? Mitkä eri elementit tuovat nuorelle turvaa vaikeassa elämäntilanteessa, koulukotisijoitukseen joutuessa? Tuoko hengellisyys turvaa? Pitäisikö hengellisyyden olla osa koulukodin arkea?
Tutkimus on laadullinen ja siihen kerättiin materiaalia koulukotinuoria haastattelemalla sekä Kokemuksesta voimaa –hankkeen työpajoista. Tutkimustulosten valossa nuori saa turvallisuuden kokemuksen ympärillä olevista ihmisistä ja suhteistaan heihin. Yhteisöllisyys ja toiminnallisuus ovat subjektiivisen turvallisuuden tunteen ytimenä. Tutkimustulosten valossa voi myös todeta, että hengellisyyden täytyisi olla osa koulukodin arkea, jotta myös nuoren hengellisiin tarpeisiin vastattaisiin.
Tutkimus on laadullinen ja siihen kerättiin materiaalia koulukotinuoria haastattelemalla sekä Kokemuksesta voimaa –hankkeen työpajoista. Tutkimustulosten valossa nuori saa turvallisuuden kokemuksen ympärillä olevista ihmisistä ja suhteistaan heihin. Yhteisöllisyys ja toiminnallisuus ovat subjektiivisen turvallisuuden tunteen ytimenä. Tutkimustulosten valossa voi myös todeta, että hengellisyyden täytyisi olla osa koulukodin arkea, jotta myös nuoren hengellisiin tarpeisiin vastattaisiin.