Tutkinnon suorittajan itsearviointi työyhteisön tutkintotilaisuuksissa ja kolmikanta-arviointikokouksissa : Tuotekehittäjän erikoisammattitutkinto 2013 - 2015
Jokinen, Marketta (2015)
Jokinen, Marketta
Editoija
Marketta Jokinen
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-740-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-740-7
Tiivistelmä
Julkaisussa tutkimusaineistona ovat olleet tutkinnon suorittajien itsearvioinnit. Aineisto koostui tutkinnon suorittajien, tutkinnon osittain suunnitelma- ja arviointilomakkeisiin kirjaamista itsearvioinneista, kolmikanta-arviointikokouksien suullisista itsearvioinneista, jotka näyttötutkintomestari, opettaja-arvioija kirjasi muistiin ja kirjallisesta, koko koulutusaikaa koskevasta niin sanotusta kokoavasta itsearvioinnista.
Tutkimusaineiston analysointi osoitti, että tutkinnon suorittajat tekivät hyvin erilaisia kirjallisia ja suullisia itsearviointeja. Varsinkin ensimmäiseen tutkinnon osaan liittyvä itsearviointi keskittyi suurimmaksi osaksi itsen ulkopuolisiin asioihin. Joidenkin tutkinnon suorittajien itsearviointi ei sisältänyt lainkaan omaan kehittymiseen ja ammatilliseen kasvuun liittyvää reflektiota.
Itsearviointitaidon kehittäminen on yksi Tuotekehittäjän erikoisammattitutkinnon tavoitteista. Tämän tutkimuksen perusteella on laadittu erikoisammattitutkinnoissa käyttöönotettava ohjausmalli tutkinnon suorittajien itsearvioinnin vahvistamiseksi. Hämeen ammattikorkeakoulun erikoisammattitutkinnoissa on näyttötutkintomestarilla, opettaja-arvioijalla tutkinnon suorittamisen ohjaustunnit. Hän hyödyntää tutkimustuloksena laadittua ohjausmallia näillä ohjaustunneillaan. Ohjausmalli sisältää itsearvioinnin ja portfolion teoreettisen viitekehyksen sekä säännöllisten yksilökeskustelujen aloittamisen työyhteisöissä että näyttötutkintomestarin, opettaja-arvioijan vetämien ryhmäkeskustelujen vahvistamisen.
Tutkimusaineiston analysointi osoitti, että tutkinnon suorittajat tekivät hyvin erilaisia kirjallisia ja suullisia itsearviointeja. Varsinkin ensimmäiseen tutkinnon osaan liittyvä itsearviointi keskittyi suurimmaksi osaksi itsen ulkopuolisiin asioihin. Joidenkin tutkinnon suorittajien itsearviointi ei sisältänyt lainkaan omaan kehittymiseen ja ammatilliseen kasvuun liittyvää reflektiota.
Itsearviointitaidon kehittäminen on yksi Tuotekehittäjän erikoisammattitutkinnon tavoitteista. Tämän tutkimuksen perusteella on laadittu erikoisammattitutkinnoissa käyttöönotettava ohjausmalli tutkinnon suorittajien itsearvioinnin vahvistamiseksi. Hämeen ammattikorkeakoulun erikoisammattitutkinnoissa on näyttötutkintomestarilla, opettaja-arvioijalla tutkinnon suorittamisen ohjaustunnit. Hän hyödyntää tutkimustuloksena laadittua ohjausmallia näillä ohjaustunneillaan. Ohjausmalli sisältää itsearvioinnin ja portfolion teoreettisen viitekehyksen sekä säännöllisten yksilökeskustelujen aloittamisen työyhteisöissä että näyttötutkintomestarin, opettaja-arvioijan vetämien ryhmäkeskustelujen vahvistamisen.