Puutyötuotteen työohje valmennustyön tueksi : Käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin tuloksena linnunpöntön ohje
Janhunen, Minna (2015)
Janhunen, Minna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229609
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää puutyötuotteen työohje Hyvinkään-Riihimäen Seudun Ammattikoulutussäätiön (HRAKS) tekniikkapajalle. Työohjetta kehitettiin työpajalla tapahtuvan valmennustyön tueksi.
Opinnäytetyön tekijällä oli aikaisempaa tuotemuotoilun osaamista, jota hän hyödynsi työohjeen kehittämisessä sekä halua perehtyä työohjeen käyttömahdollisuuksiin osana valmennustyötä. Työohjetta kehitettiin ohjaustoiminnan opintoihin liittyvän työharjoittelun aikana, ja kehitystyötä syvennettiin käyttäjien näkökulmilla ja osallistamisella työohjeen toimivuuden arvioimiseksi ja kehittämiseksi.
Opinnäytetyössä käytettiin työpajoihin, valmennukseen ja työohjeisiin sekä palvelumuotoilun prosessiin ja menetelmiin liittyviä tietoja teoriataustana. Työpajoihin, valmennukseen ja työohjeisiin liittyvät tiedot avasivat työohjeen käyttökontekstia ja palvelumuotoilu toimi ohjaavana prosessina, jonka avulla käyttäjien tarpeet, toiveet ja tavoitteet saatiin mukaan uuden ohjeen kehitysprosessiin.
Kehitysprosessin aikana työohjeen todettiin voivan vaikuttaa valmentautujan asenteisiin työpajalla tehtävää työtä ja omaa osaamistaan kohtaan, tukea valmentajien yhteistyötä, tukea valmennusprosessin aikana tehtävää arviointia, vähentää valmentajan työn kuormittavuutta sekä parantaa valmistettavien tuotteiden laatua. Toimivan työohjeen oli oltava selkeä, jäsennelty, tarkka, täsmällinen, yksityiskohtainen ja ymmärrettävä.
Opinnäytetyön tekijällä oli aikaisempaa tuotemuotoilun osaamista, jota hän hyödynsi työohjeen kehittämisessä sekä halua perehtyä työohjeen käyttömahdollisuuksiin osana valmennustyötä. Työohjetta kehitettiin ohjaustoiminnan opintoihin liittyvän työharjoittelun aikana, ja kehitystyötä syvennettiin käyttäjien näkökulmilla ja osallistamisella työohjeen toimivuuden arvioimiseksi ja kehittämiseksi.
Opinnäytetyössä käytettiin työpajoihin, valmennukseen ja työohjeisiin sekä palvelumuotoilun prosessiin ja menetelmiin liittyviä tietoja teoriataustana. Työpajoihin, valmennukseen ja työohjeisiin liittyvät tiedot avasivat työohjeen käyttökontekstia ja palvelumuotoilu toimi ohjaavana prosessina, jonka avulla käyttäjien tarpeet, toiveet ja tavoitteet saatiin mukaan uuden ohjeen kehitysprosessiin.
Kehitysprosessin aikana työohjeen todettiin voivan vaikuttaa valmentautujan asenteisiin työpajalla tehtävää työtä ja omaa osaamistaan kohtaan, tukea valmentajien yhteistyötä, tukea valmennusprosessin aikana tehtävää arviointia, vähentää valmentajan työn kuormittavuutta sekä parantaa valmistettavien tuotteiden laatua. Toimivan työohjeen oli oltava selkeä, jäsennelty, tarkka, täsmällinen, yksityiskohtainen ja ymmärrettävä.