Myyntilaskutus Holiday Club Resorts Oy:n hotelleissa
Leppänen, Risto (2015)
Leppänen, Risto
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229728
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda myyntilaskutusohje Holiday Club Resorts Oy:n hotellien käyttöön. Tavoitteena oli ohjeen avulla parantaa työntekijöiden myyntilaskutusosaamista ja motivoida heitä osaamisen kautta myyntilaskuttamiseen. Ohjeen tavoitteena oli myös helpottaa uusien työntekijöiden perehdytystä myyntilaskutukseen.
Toiminnallisen opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä toimi laskujen laadintaa ohjaava lainsäädäntö ja viranomaisohjeet. Aineistona käytettiin Holiday Club Tampereen kylpylän henkilökunnalta, Holiday Clubin controllereilta, talousosastolta ja asiakkailta laskutuksesta saatua palautetta. Lisäksi aineistona käytettiin Holiday Club Tampereen kylpylän vastaanoton palavereissa esille nousseita ongelmakohtia, yrityksen aiempia ohjeita sekä omia havaintojani, kokemuksiani ja perehdytysmateriaalejani.
Usein vastaanottovirkailijoiden mielestä myyntilaskutusprosessia on pidetty monimutkaisena ja hankalana. Eniten työllistävät virheet eivät kuitenkaan ole johtuneet laskujen sisältöjen monimutkaisuudesta, vaan ne ovat useimmiten aiheutuneet laskuille asetettujen lainsäädännöllisten vaatimusten puutteellisesta tietämyksestä.
Teorian ja aineiston perusteella luotiin laskutusta kuvaavan prosessikaavio, jonka painopisteet valittiin aineiston perusteella. Syntynyttä prosessikaaviota käytettiin myyntilaskutusohjeen runkona. Työssä otettiin huomioon myös laskujen merkitys yrityksen imagolle ja laskutusprosessin merkityksen työn tehokkuudelle.
Ohjeesta vastaanottojen ja myyntipalveluiden esimiehet saavat käytännön työkalun henkilöstönsä osaamistason parantamiseen myyntilaskutuksen osalta. Koulutuksen ja ohjeiden myötä virheet vähenevät ja niiden käsittelyyn kuluva aika vähenee. Virheetön laskutus antaa ammattimaisen ja luotettavan kuvan yrityksen toiminnasta ja näin ollen parantaa yrityksen imagoa.
Toiminnallisen opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä toimi laskujen laadintaa ohjaava lainsäädäntö ja viranomaisohjeet. Aineistona käytettiin Holiday Club Tampereen kylpylän henkilökunnalta, Holiday Clubin controllereilta, talousosastolta ja asiakkailta laskutuksesta saatua palautetta. Lisäksi aineistona käytettiin Holiday Club Tampereen kylpylän vastaanoton palavereissa esille nousseita ongelmakohtia, yrityksen aiempia ohjeita sekä omia havaintojani, kokemuksiani ja perehdytysmateriaalejani.
Usein vastaanottovirkailijoiden mielestä myyntilaskutusprosessia on pidetty monimutkaisena ja hankalana. Eniten työllistävät virheet eivät kuitenkaan ole johtuneet laskujen sisältöjen monimutkaisuudesta, vaan ne ovat useimmiten aiheutuneet laskuille asetettujen lainsäädännöllisten vaatimusten puutteellisesta tietämyksestä.
Teorian ja aineiston perusteella luotiin laskutusta kuvaavan prosessikaavio, jonka painopisteet valittiin aineiston perusteella. Syntynyttä prosessikaaviota käytettiin myyntilaskutusohjeen runkona. Työssä otettiin huomioon myös laskujen merkitys yrityksen imagolle ja laskutusprosessin merkityksen työn tehokkuudelle.
Ohjeesta vastaanottojen ja myyntipalveluiden esimiehet saavat käytännön työkalun henkilöstönsä osaamistason parantamiseen myyntilaskutuksen osalta. Koulutuksen ja ohjeiden myötä virheet vähenevät ja niiden käsittelyyn kuluva aika vähenee. Virheetön laskutus antaa ammattimaisen ja luotettavan kuvan yrityksen toiminnasta ja näin ollen parantaa yrityksen imagoa.