”Nöppönen tekee mut onnelliseks!” : – Tunnekasvatusta varhaiskasvatuksen menetelmin 4–5 -vuotiaille.
Hakola, Hanna; Ronkainen, Ilona (2015)
Hakola, Hanna
Ronkainen, Ilona
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249865
Tiivistelmä
Toimeksiantajanamme opinnäytetyössä toimi yksityinen, iisalmelainen Tuikkeen päiväkodin Junailijan yksikkö. Järjestimme yksikössä syksyllä 2014 tutustumispäivän sekä kuusi tunnetaitojen opetteluun liittyvää teemapäivää. Teemapäiviin osallistui kuusi 4–5 -vuotiasta lasta. Toiminnallisessa opinnäytetyössä tuotiin tunnekasvatusta päiväkodin arkeen sekä opetettiin toimintaan osallistuville lapsille tunnetaitoja.
Teemapäivinä käsitellyt tunteet olivat kateus, pettymys ja onnellisuus. Ne valikoituivat keskusteluissa päiväkodin henkilökunnan kanssa lasten tarpeiden mukaisesti. Tunnetaitoja opeteltiin erilaisin ja monipuolisin varhaiskasvatuksen menetelmin. Päiväkodille koottiin kansio ja materiaalilaatikko teemapäivien sisällöistä, joiden tarkoituksena on helpottaa päiväkodin henkilökuntaa toteuttamaan tunnekasvatukseen liittyviä teemapäiviä jatkossa.
Työn avainsanat ovat tunnekasvatus, tunnetaidot, sosioemotionaaliset taidot sekä varhaiskasvatuksen menetelmät. Raportissa kerrotaan myös teoriaa tunteista ja niiden merkityksestä ihmisen elämässä sekä 4–5 -vuotiaiden lasten tunteiden kehityksestä. Lisäksi olemme kertoneet teemapäivinä käsitellyistä tunteista sekä teemapäivien sisällöistä.
Teemapäivinä käsitellyt tunteet olivat kateus, pettymys ja onnellisuus. Ne valikoituivat keskusteluissa päiväkodin henkilökunnan kanssa lasten tarpeiden mukaisesti. Tunnetaitoja opeteltiin erilaisin ja monipuolisin varhaiskasvatuksen menetelmin. Päiväkodille koottiin kansio ja materiaalilaatikko teemapäivien sisällöistä, joiden tarkoituksena on helpottaa päiväkodin henkilökuntaa toteuttamaan tunnekasvatukseen liittyviä teemapäiviä jatkossa.
Työn avainsanat ovat tunnekasvatus, tunnetaidot, sosioemotionaaliset taidot sekä varhaiskasvatuksen menetelmät. Raportissa kerrotaan myös teoriaa tunteista ja niiden merkityksestä ihmisen elämässä sekä 4–5 -vuotiaiden lasten tunteiden kehityksestä. Lisäksi olemme kertoneet teemapäivinä käsitellyistä tunteista sekä teemapäivien sisällöistä.