Implementering av en funktionell handlingsmetod för barn
Balogh, Mia; Wiberg, Maria; Storfors, Maria-Helene (2015)
Balogh, Mia
Wiberg, Maria
Storfors, Maria-Helene
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198844
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on käyttöönottaa toiminnallinen ohjausmenetelmä Turunmaan sairaalassa. Sen tarkoituksena on parantaa potilaiden hoitoa ja helpottaa hoitajien työtä. Toiminnallinen ohjausmenetelmä on tarkoitettu 4-5-vuotiaille lapsille, jotka ovat menossa kirurgiseen toimenpiteeseen sairaalaan. Käyttöönoton tavoitteena on, että sairaanhoitajat ottavat toiminnallisen ohjausmenetelmän käyttöön työssään ja käyttävät sitä itsenäisesti ja oikealla tavalla.
Käyttöönottomallissa on neljä vaihetta, jotka ovat tarpeen määritys, menetelmän käyttöönotto, menetelmän käyttäminen ja menetelmän käytön ylläpitäminen. Tutkimuskysymyksinä ovat: ”Mitkä tekijät vaikuttavat käyttöönottoprosessiin?” ja ”kuinka sairaanhoitajat ottavat toiminnallisen ohjausmenetelmän käyttöön?”
Opinnäytetyö toteutetaan toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallisessa opinnäytetyössä on käytetty pohjana teoreettista tietoa, joka on yhdistetty käytännön työhön työelämässä, jonka jälkeen työskentelyprosessin tuloksia arvioidaan kirjallisesti.
Käyttöönoton tulokset kootaan työssä havainnoinnin ja haastattelun avulla.
Tulokset toiminnallisen ohjausmenetelmän käyttöönotosta ovat hyviä ja menetelmän käyttöönotto on onnistunut. Sairaanhoitajat ovat ottaneet sen käyttöön Turunmaan sairaalassa.
Käyttöönottomallissa on neljä vaihetta, jotka ovat tarpeen määritys, menetelmän käyttöönotto, menetelmän käyttäminen ja menetelmän käytön ylläpitäminen. Tutkimuskysymyksinä ovat: ”Mitkä tekijät vaikuttavat käyttöönottoprosessiin?” ja ”kuinka sairaanhoitajat ottavat toiminnallisen ohjausmenetelmän käyttöön?”
Opinnäytetyö toteutetaan toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallisessa opinnäytetyössä on käytetty pohjana teoreettista tietoa, joka on yhdistetty käytännön työhön työelämässä, jonka jälkeen työskentelyprosessin tuloksia arvioidaan kirjallisesti.
Käyttöönoton tulokset kootaan työssä havainnoinnin ja haastattelun avulla.
Tulokset toiminnallisen ohjausmenetelmän käyttöönotosta ovat hyviä ja menetelmän käyttöönotto on onnistunut. Sairaanhoitajat ovat ottaneet sen käyttöön Turunmaan sairaalassa.