Yhteisöllisyys monimuotoisessa alakoulussa 3-6-luokkalaisten kokemana
Rautama, Anu (2015)
Lataukset:
Rautama, Anu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510180
Tiivistelmä
Tutkin opinnäyteytössäni espoolaisen Niittykummun alakoulun yhteisöllisyyttä 3-6-luokkalaisten kokemana. Koulussa on erilaisia luokkia; yleisopetuksen luokat (A), englanti-suomi-luokat (B) montes-soriopetuksen luokat (M) ja autismiopetuksen erityisluokat (E). Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää yhteisöllisyyyttä sen kautta, miten paljon yhteenkuuluvuutta oppilaat koulussa kokevat, miten turval-lisiksi oppilaat koulunsa sosiaaliset suhteet kokevat ja miten suvaitsevainen koulun ilmapiiri oppilaiden mielestä on. Opinnäytetyöni teoriaperustana olivat yhteisön ja yhteisöllisyyden käsitteet, molempia tar-kasteltiin suhteessa koulumaailmaan. Kouluyhteisöä ja sen yhteisöllisyyttä avattiin myös aiempien tutkimusten kautta.
Toteutin opinnäytetyöni määrällisenä tutkimuksena ja keräsin sen tutkimusaineiston sähköisellä kysely-lomakkeella huhtikuun alussa 2015. Analysoin tutkimuksella saamaani aineistoa aluksi koko koulun osalta, mutta erityisesti keskityin A-,B- ja M- luokkien tarkasteluun.Tutkin myös erovaisuuksia tyttöjen ja poikien välillä. Lisäksi tarkastelin oppilaiden kokemuksia eri luokka-asteilla.
Tutkimukseni lopputulos oli se, että 3-6-luokkien oppilaiden omien kokemusten perusteella yhteenkuulu-vuutta, henkistä turvallisuutta ja suvaitsevaisuutta Niittykummun alakoulun oppilaiden keskuudesta löytyy paljon. Tällä perusteella siellä on varmasti myös yhteisöllisyyttä. A-,B- ja M-luokkalaisten koke-muksissa löytyi hieman eroja, samoin alempien ja ylempien luokkien välillä. Tyttöjen ja poikien tulokset olivat melko samansuuntaisia. Yhteisöllisyys ei ole Niittykummun koulussa syntynyt itsestään vaan sii-hen on panostettu. Erilaisuutta arvostava ilmapiiri, yhdessä tekeminen ja yhteiset tapahtumat ovat osal-taan luoneet yhteisöllisyyttä kouluun. Silti koulun oppilaista pieni osa on sellaisia, jotka eivät tunne kuu-luvansa porukkaan ja ovat sitä mieltä ettei heitä arvosteta. On myös niitä, jotka eivät katso koulun moni-naisuutta hyvällä. Tämä pitää tiedostaa ja etsiä niitä keinoja, joilla yhä useammat hyväksytään yhteisiin tekemisiin aidosti mukaan ja joiden avulla useammat uskaltavat luopua ennakkoluuloistaan.
Toteutin opinnäytetyöni määrällisenä tutkimuksena ja keräsin sen tutkimusaineiston sähköisellä kysely-lomakkeella huhtikuun alussa 2015. Analysoin tutkimuksella saamaani aineistoa aluksi koko koulun osalta, mutta erityisesti keskityin A-,B- ja M- luokkien tarkasteluun.Tutkin myös erovaisuuksia tyttöjen ja poikien välillä. Lisäksi tarkastelin oppilaiden kokemuksia eri luokka-asteilla.
Tutkimukseni lopputulos oli se, että 3-6-luokkien oppilaiden omien kokemusten perusteella yhteenkuulu-vuutta, henkistä turvallisuutta ja suvaitsevaisuutta Niittykummun alakoulun oppilaiden keskuudesta löytyy paljon. Tällä perusteella siellä on varmasti myös yhteisöllisyyttä. A-,B- ja M-luokkalaisten koke-muksissa löytyi hieman eroja, samoin alempien ja ylempien luokkien välillä. Tyttöjen ja poikien tulokset olivat melko samansuuntaisia. Yhteisöllisyys ei ole Niittykummun koulussa syntynyt itsestään vaan sii-hen on panostettu. Erilaisuutta arvostava ilmapiiri, yhdessä tekeminen ja yhteiset tapahtumat ovat osal-taan luoneet yhteisöllisyyttä kouluun. Silti koulun oppilaista pieni osa on sellaisia, jotka eivät tunne kuu-luvansa porukkaan ja ovat sitä mieltä ettei heitä arvosteta. On myös niitä, jotka eivät katso koulun moni-naisuutta hyvällä. Tämä pitää tiedostaa ja etsiä niitä keinoja, joilla yhä useammat hyväksytään yhteisiin tekemisiin aidosti mukaan ja joiden avulla useammat uskaltavat luopua ennakkoluuloistaan.