Vieskan Konetarvike Oy:n asiakastyytyväisyys
Ainasoja, Pentti (2015)
Ainasoja, Pentti
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510123
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään toimeksiantajayrityksen (Vieskan Konetarvike Oy) asiakastyytyväisyyteen. Vieskan Konetarvike Oy on vuonna 2006 perustettu ylivieskalainen yritys, jonka päätoimialana on kone ja maataloustarvikkeiden myynti. Yrityksen asiakkaista on valtaosa yrittäjiä / yritysasiakkaita jotka työskente-levät teollisuus, kone ja maatalousaloilla. Yritys on osa valtakunnallista IKH (Isojo-en Konehalli) – ketjua.
Tutkin yrityksen asiakastyytyväisyyttä tekemällä yrityksessä asiakastyytyväisyys-tutkimuksen. Tutkimuksessa tutkittiin asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen tuotteisiin, hintaan, palveluun, ammattitaitoon, aukioloaikoihin ja takuuasioiden hoitamiseen. Kyselyssä tiedusteltiin myös asiakkaiden mielipiteitä ja ehdotuksia toiminnan kehittämiseen.
Kysely suunniteltiin yhdessä yrityksen- ja ohjaavan opettajan kanssa. Aluksi tie-dusteltiin yrityksestä, mitä asioita he haluaisivat tutkittavan. Pikkuhiljaa kyselystä muodostui järkevä kokonaisuus joka oli mahdollista toteuttaa. Kysely toteutettiin paperiversiona aikavälillä 28.6.2014 – 16.8.2014. Kysely oli vapaasti asiakkaiden vastattavissa myymälässä. Yrityksen tärkeimmille laskutusasiakkaille kysely myös postitettiin kotiin. Myymälässä kyselyyn vastanneiden ja palauttaneiden kesken arvottiin 150 euron lahjakortti Vieskan Konetarvikkeelle. Tärkeimmät laskutus-asiakkaat saivat palkinnoksi lounasruokalipun paikalliseen lounasravintolaan.
Kyselyyn saatiin vastauksia 36 kappaletta, lukema on mielestäni aika vaatimaton suhteutettuna vastausaikaan ja asiakkaiden määrään. Mutta saatujen vastauksien perusteella yrityksessä palvelu pelaa ja suurta tyytymättömyyttä asiakkaiden keskuudessa ei ole. Kyselyn avulla saatiin kuitenkin selvitettyä asiakkaiden toiveita ja yritys sai palautetta toiminnastaan. Palaute oli pääosin positiivista, mikä motivoi yrityksen työntekijöitä.
Tutkin yrityksen asiakastyytyväisyyttä tekemällä yrityksessä asiakastyytyväisyys-tutkimuksen. Tutkimuksessa tutkittiin asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen tuotteisiin, hintaan, palveluun, ammattitaitoon, aukioloaikoihin ja takuuasioiden hoitamiseen. Kyselyssä tiedusteltiin myös asiakkaiden mielipiteitä ja ehdotuksia toiminnan kehittämiseen.
Kysely suunniteltiin yhdessä yrityksen- ja ohjaavan opettajan kanssa. Aluksi tie-dusteltiin yrityksestä, mitä asioita he haluaisivat tutkittavan. Pikkuhiljaa kyselystä muodostui järkevä kokonaisuus joka oli mahdollista toteuttaa. Kysely toteutettiin paperiversiona aikavälillä 28.6.2014 – 16.8.2014. Kysely oli vapaasti asiakkaiden vastattavissa myymälässä. Yrityksen tärkeimmille laskutusasiakkaille kysely myös postitettiin kotiin. Myymälässä kyselyyn vastanneiden ja palauttaneiden kesken arvottiin 150 euron lahjakortti Vieskan Konetarvikkeelle. Tärkeimmät laskutus-asiakkaat saivat palkinnoksi lounasruokalipun paikalliseen lounasravintolaan.
Kyselyyn saatiin vastauksia 36 kappaletta, lukema on mielestäni aika vaatimaton suhteutettuna vastausaikaan ja asiakkaiden määrään. Mutta saatujen vastauksien perusteella yrityksessä palvelu pelaa ja suurta tyytymättömyyttä asiakkaiden keskuudessa ei ole. Kyselyn avulla saatiin kuitenkin selvitettyä asiakkaiden toiveita ja yritys sai palautetta toiminnastaan. Palaute oli pääosin positiivista, mikä motivoi yrityksen työntekijöitä.