Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma : case Kymenlaakson Messut ry
Kukkola, Karita (2015)
Kukkola, Karita
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610472
Tiivistelmä
Internetin uudeksi ulottuvuudeksi muodostuneen sosiaalisen median tarkoituksena ei ole enää toimia vain yksityishenkilöiden kanavana, vaan yhä kasvavassa määrin se on yritysten aktiivisessa käytössä. Teknologian kehityksen myötä yritysten on pitänyt soveltua kuluttajien käyttäytymisen muutoksiin. Printtimainonta ei enää riitä, vaan yrityksen on oltava saatavissa siellä missä kuluttajat liikkuvat.
Tämä opinnäytetyö kertoo sosiaalisen median soveltuvuudesta työelämään ja markkinointiin sekä uusien välineiden käyttöönotosta. Erityishuomiota vaativien asioiden lisäksi käsitellään myös uusimpia trendejä ja kuluttajakäyttäytymistä. Aihealueet on pyritty valitsemaan niin, että ne täydentävät toisiaan ja ovat yritystoiminnan kannalta olennaisia.
Opinnäytetyön teoriaosuudet käsittelevät sosiaalista mediaa sekä sosiaalisen median markkinointisuunnitelman luomisen vaiheita. Näiden tekstien pohjalta halutaan perustella sitä, miksi sosiaalista mediaa kannattaa hyödyntää, mitä yritys voi siitä saada ja miksi sosiaalisen median tulisi olla olennainen osa yrityksen markkinointisuunnitelmaa. Tämä teoria luo myös pohjaa opinnäytetyön caseosuudelle.
Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma tuotettiin toimeksiantona Kymenlaakson Messut ry:lle. Sosiaalisen median kattavalla toiminnalla he haluavat tuoda itseään esille ajantasaisena ja aktiivisena yrityksenä. Taustatietona sosiaalisen median toimintaa koskevia päätöksiä tehdessä toimivat haastattelut ja työpäivien aikana käydyt keskustelut
.
Valmis suunnitelma on suoraan sellaisenaan työelämään soveltuva ja räätälöity kohdeyritykselle. Uusia käyttöön otettavia välineitä ovat Twitter ja Instagram, olemassa olevat sosiaalisen median välineet otetaan aktiiviseen käyttöön. Yksinkertaisilla asioilla, kuten kuvilla, pyritään kiinnittämään käyttäjien huomio ja luomaan keskustelua järjestettävistä tapahtumista. Sosiaalisen median toiminnoilla pyritään saavuttamaan laajempi näkyvyys, joka on yksi sosiaalisen median markkinointisuunnitelman päätavoitteista.
Tämä opinnäytetyö kertoo sosiaalisen median soveltuvuudesta työelämään ja markkinointiin sekä uusien välineiden käyttöönotosta. Erityishuomiota vaativien asioiden lisäksi käsitellään myös uusimpia trendejä ja kuluttajakäyttäytymistä. Aihealueet on pyritty valitsemaan niin, että ne täydentävät toisiaan ja ovat yritystoiminnan kannalta olennaisia.
Opinnäytetyön teoriaosuudet käsittelevät sosiaalista mediaa sekä sosiaalisen median markkinointisuunnitelman luomisen vaiheita. Näiden tekstien pohjalta halutaan perustella sitä, miksi sosiaalista mediaa kannattaa hyödyntää, mitä yritys voi siitä saada ja miksi sosiaalisen median tulisi olla olennainen osa yrityksen markkinointisuunnitelmaa. Tämä teoria luo myös pohjaa opinnäytetyön caseosuudelle.
Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma tuotettiin toimeksiantona Kymenlaakson Messut ry:lle. Sosiaalisen median kattavalla toiminnalla he haluavat tuoda itseään esille ajantasaisena ja aktiivisena yrityksenä. Taustatietona sosiaalisen median toimintaa koskevia päätöksiä tehdessä toimivat haastattelut ja työpäivien aikana käydyt keskustelut
.
Valmis suunnitelma on suoraan sellaisenaan työelämään soveltuva ja räätälöity kohdeyritykselle. Uusia käyttöön otettavia välineitä ovat Twitter ja Instagram, olemassa olevat sosiaalisen median välineet otetaan aktiiviseen käyttöön. Yksinkertaisilla asioilla, kuten kuvilla, pyritään kiinnittämään käyttäjien huomio ja luomaan keskustelua järjestettävistä tapahtumista. Sosiaalisen median toiminnoilla pyritään saavuttamaan laajempi näkyvyys, joka on yksi sosiaalisen median markkinointisuunnitelman päätavoitteista.