"Kunpa pysyisimme aina yhtä läheisinä ja voisimme puhua kaikesta" : Vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutussuhteen sekä vanhemman kasvatustietoisuuden tukeminen osallistavin menetelmin
Kokkonen, Terhi; Peltonen, Essi (2015)
Kokkonen, Terhi
Peltonen, Essi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610427
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tuettiin osallistavin menetelmin vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutussuhdetta sekä vanhemman kasvatustietoisuutta. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Siilinjärven seurakunnan äiti-tytärleirillä. Toiminnallinen osuus oli kokonaisuus, joka koostui ennakkotehtävästä ja kolmesta leirillä toteutetusta harjoitteesta; tutustumisharjoitteesta, valokuvauspajasta sekä iltarentoutuksesta. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden ja raportin lisäksi kehitettiin valokuvakansio työvälineeksi Siilinjärven seurakunnalle. Valokuvakansio on kooste toiminnallisesta osuudesta, ja se sisältää ohjeet harjoitteisiin sekä valokuvauspajan tuotoksena syntynyttä kuvamateriaalia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä vanhempien kasvatustietoisuutta sekä tarjota heille mahdollisuus omien vuorovaikutustaitojen tarkasteluun ja kehittämiseen. Tavoitteena oli saada opinnäytetyön kohderyhmänä olevat äidit ja tyttäret havaitsemaan oman toimintansa merkitys lapsen ja vanhemman välisessä vuorovaikutuksessa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus oli matalan kynnyksen toimintaa, jolla voidaan tukea perheiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. Opinnäytetyön toteutuksen aikana tehdyt havainnot vahvistavat, että tukemalla samanaikaisesti sekä vuorovaikutusta että vanhemman reflektiivisen kyvyn vahvistumista voidaan vaikuttaa vanhemman kasvatustietoisuuteen tavalla, joka edesauttaa lapsen tervettä kasvua ja kehitystä. Vanhemman kasvatustietoisuuden lisääntyminen sekä vuorovaikutustaitojen kehittyminen voivat edesauttaa koko perheen hyvinvointia ja ennaltaehkäistä ongelmien syntymistä.
Opinnäytetyön aikana tehtyjen havaintojen ja osallistujilta saatujen palautteiden perusteella toiminnallisten harjoitteiden aikana koetut positiiviset kokemukset vahvistivat äitien ja tyttärien keskinäistä vuorovaikutusta. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden toteutukseen osallistuneilta saatu palaute vahvisti opinnäytetyön tarpeellisuutta ja sen merkitystä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä vanhempien kasvatustietoisuutta sekä tarjota heille mahdollisuus omien vuorovaikutustaitojen tarkasteluun ja kehittämiseen. Tavoitteena oli saada opinnäytetyön kohderyhmänä olevat äidit ja tyttäret havaitsemaan oman toimintansa merkitys lapsen ja vanhemman välisessä vuorovaikutuksessa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus oli matalan kynnyksen toimintaa, jolla voidaan tukea perheiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. Opinnäytetyön toteutuksen aikana tehdyt havainnot vahvistavat, että tukemalla samanaikaisesti sekä vuorovaikutusta että vanhemman reflektiivisen kyvyn vahvistumista voidaan vaikuttaa vanhemman kasvatustietoisuuteen tavalla, joka edesauttaa lapsen tervettä kasvua ja kehitystä. Vanhemman kasvatustietoisuuden lisääntyminen sekä vuorovaikutustaitojen kehittyminen voivat edesauttaa koko perheen hyvinvointia ja ennaltaehkäistä ongelmien syntymistä.
Opinnäytetyön aikana tehtyjen havaintojen ja osallistujilta saatujen palautteiden perusteella toiminnallisten harjoitteiden aikana koetut positiiviset kokemukset vahvistivat äitien ja tyttärien keskinäistä vuorovaikutusta. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden toteutukseen osallistuneilta saatu palaute vahvisti opinnäytetyön tarpeellisuutta ja sen merkitystä.