Yhteistyökumppanuus urheiluseuran voimavarana : Case: Salibandyseura Welhot ry
Kettunen, Annika (2015)
Kettunen, Annika
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610444
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yritysten mielikuvia ja näkemyksiä toimiessaan urheiluseuran yhteistyökumppanina.
Toimeksiantajana tutkimuksessa toimi Salibandyseura Welhot ry, jolta sain aiheen tehdessäni syventävää
harjoittelua. Tavoitteena oli luoda selkeä kokonaiskuva siitä, mitä yritykset ajattelevat yhteistyöstä urheiluseuran kanssa ja mikä saa heidät ryhtymään siihen. Pääongelmana oli tutkia yleisiä käsityksiä ja toisena tutkimusongelmana mitä yritykset ajattelevat yhteistyöstä nimenomaan Welhojen kanssa.
Teoria-osassa otettiin tarkasteluun ensimmäisenä nonprofit-organisaatiot, sekä niiden toimintatavat ja tavoitteet.
Tällä pyrittiin tuomaan näkökulmaa siihen, miksi tämä tutkimus on tärkeä toimeksiantajalle. Lisäksi teoriassa käsiteltiin yhteistyökumppanuutta, johon perinteinen sponsorointi-ajattelu on kovaa vauhtia siirtymässä.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna ja haastateltaviksi valittiin Welhojen suurimpia yhteistyökumppaneita. Teemahaastattelu oli luonnollinen valinta, sillä tarkoituksena oli saada mahdollisimman tarkka ja laaja näkemys yhteistyökumppaneiden motivaatioista.
Lopputuloksena saatiin materiaalia Salibandyseura Welhoille, jota he voivat käyttää tukena suunnitellessaan uusia, ja ylläpitäessään vanhoja yhteistyökumppanuuksia. Opinnäytetyön tulokset olivat hyvin yleisiä käsityksiä yhteistyökumppaneiden toiminnasta, jolloin niitä pystyvät hyödyntämään myös muut urheiluseurat.
Toimeksiantajana tutkimuksessa toimi Salibandyseura Welhot ry, jolta sain aiheen tehdessäni syventävää
harjoittelua. Tavoitteena oli luoda selkeä kokonaiskuva siitä, mitä yritykset ajattelevat yhteistyöstä urheiluseuran kanssa ja mikä saa heidät ryhtymään siihen. Pääongelmana oli tutkia yleisiä käsityksiä ja toisena tutkimusongelmana mitä yritykset ajattelevat yhteistyöstä nimenomaan Welhojen kanssa.
Teoria-osassa otettiin tarkasteluun ensimmäisenä nonprofit-organisaatiot, sekä niiden toimintatavat ja tavoitteet.
Tällä pyrittiin tuomaan näkökulmaa siihen, miksi tämä tutkimus on tärkeä toimeksiantajalle. Lisäksi teoriassa käsiteltiin yhteistyökumppanuutta, johon perinteinen sponsorointi-ajattelu on kovaa vauhtia siirtymässä.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna ja haastateltaviksi valittiin Welhojen suurimpia yhteistyökumppaneita. Teemahaastattelu oli luonnollinen valinta, sillä tarkoituksena oli saada mahdollisimman tarkka ja laaja näkemys yhteistyökumppaneiden motivaatioista.
Lopputuloksena saatiin materiaalia Salibandyseura Welhoille, jota he voivat käyttää tukena suunnitellessaan uusia, ja ylläpitäessään vanhoja yhteistyökumppanuuksia. Opinnäytetyön tulokset olivat hyvin yleisiä käsityksiä yhteistyökumppaneiden toiminnasta, jolloin niitä pystyvät hyödyntämään myös muut urheiluseurat.