Kainuun työvoiman palvelukeskuksen nuorten asiakkaiden osallisuuden vahvistaminen : Kajaanilaisten nuorten kokemuksia palvelusta
Moilanen, Kreeta (2015)
Moilanen, Kreeta
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610461
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, millaisena Kainuun työvoiman palvelukeskuksen Kajaanin toimipisteen nuoret asiakkaat kokevat palvelun tällä hetkellä ja millaista he toivoisivat palvelun olevan. Tavoitteena oli tuoda nuorten ääni kuuluviin tarjoamalla heille mahdollisuus osallistua palvelun kehittämiseen. Lisäksi tavoitteena oli löytää konkreettisia kehittämisideoita, jotta palvelu olisi asiakaslähtöisempää ja palvelisi nuorten tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla. Työn toimeksiantaja on Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä ja sen alaisuudessa toimiva Kainuun työvoiman palvelukeskuksen henkilöstö.
Tutkimus oli muodoltaan kvalitatiivinen, ja se toteutettiin sekä yksilö- että ryhmähaastatteluina. Työssä käytettiin BIKVA-arviointimenetelmää, jossa asiakkailta kerätty palaute esitellään kenttätyöntekijöille, johtajille sekä poliittisille päättäjille. Tutkimukseen osallistui yhteensä neljä Kainuun työvoiman palvelukeskuksen nuorta asiakasta. Nuoret osallistuivat syksyn aikana aikuissosiaalityön toiminnalliseen ryhmään, ja valikoituivat tätä kautta tutkimukseen. Lisäksi haastateltiin työntekijöitä, esimiehiä, yhtä organisaation johtajaa sekä Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän hallituksen edustajaa.
Tutkimuksen mukaan nuoret ovat pääosin tyytyväisiä nykyiseen palveluun. He esittivät joitakin konkreettisia ehdotuksia palvelun parantamiseksi. Tutkimuksessa ilmeni, että nuoret hyötyisivät erilaisista ryhmätoiminnoista. Osa nuorista uskoi hyötyvänsä tukihenkilötoiminnasta, joka toisi helpotusta elämänhallinnan ongelmiin. Nuoret toivoivat Kajaaniin palvelupistettä, josta nuorten palvelut löytyisivät saman katon alta. Tutkimustuloksista ilmeni, että keskeistä asiakaslähtöisyyden toteutumisessa ja asiakkaiden osallisuuden vahvistamisessa on asiakkaiden osallistaminen kehittämistyöhön.
Tutkimus tuotti toimeksiantajalle arvokasta tietoa työvoiman palvelukeskuksessa tehtävän työn nykytilasta ja kehittämistarpeista. Nuorten osallisuus vahvistui, kun heidät otettiin mukaan kehittämistyöhön. Tutkimustuloksia on mahdollista hyödyntää myös perussosiaalityön puolella sekä muissa nuorille suunnatuissa palveluissa. Mahdollisia jatkotutkimusaiheita ovat asiakaslähtöisen kehittämisprosessin taustoittaminen ja kuvaaminen Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymässä, tukihenkilötoiminnan kohdentaminen ja arvioiminen sekä nuorten ryhmän vaikutus asiakkaiden arjenhallintaan.
Tutkimus oli muodoltaan kvalitatiivinen, ja se toteutettiin sekä yksilö- että ryhmähaastatteluina. Työssä käytettiin BIKVA-arviointimenetelmää, jossa asiakkailta kerätty palaute esitellään kenttätyöntekijöille, johtajille sekä poliittisille päättäjille. Tutkimukseen osallistui yhteensä neljä Kainuun työvoiman palvelukeskuksen nuorta asiakasta. Nuoret osallistuivat syksyn aikana aikuissosiaalityön toiminnalliseen ryhmään, ja valikoituivat tätä kautta tutkimukseen. Lisäksi haastateltiin työntekijöitä, esimiehiä, yhtä organisaation johtajaa sekä Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän hallituksen edustajaa.
Tutkimuksen mukaan nuoret ovat pääosin tyytyväisiä nykyiseen palveluun. He esittivät joitakin konkreettisia ehdotuksia palvelun parantamiseksi. Tutkimuksessa ilmeni, että nuoret hyötyisivät erilaisista ryhmätoiminnoista. Osa nuorista uskoi hyötyvänsä tukihenkilötoiminnasta, joka toisi helpotusta elämänhallinnan ongelmiin. Nuoret toivoivat Kajaaniin palvelupistettä, josta nuorten palvelut löytyisivät saman katon alta. Tutkimustuloksista ilmeni, että keskeistä asiakaslähtöisyyden toteutumisessa ja asiakkaiden osallisuuden vahvistamisessa on asiakkaiden osallistaminen kehittämistyöhön.
Tutkimus tuotti toimeksiantajalle arvokasta tietoa työvoiman palvelukeskuksessa tehtävän työn nykytilasta ja kehittämistarpeista. Nuorten osallisuus vahvistui, kun heidät otettiin mukaan kehittämistyöhön. Tutkimustuloksia on mahdollista hyödyntää myös perussosiaalityön puolella sekä muissa nuorille suunnatuissa palveluissa. Mahdollisia jatkotutkimusaiheita ovat asiakaslähtöisen kehittämisprosessin taustoittaminen ja kuvaaminen Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymässä, tukihenkilötoiminnan kohdentaminen ja arvioiminen sekä nuorten ryhmän vaikutus asiakkaiden arjenhallintaan.