Esimiehen merkitys työhyvinvoinnissa
Husso, Senni (2015)
Husso, Senni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610504
Tiivistelmä
Työhyvinvointi ja sen johtaminen on keskustelua herättävä ja ajankohtainen aihe. Esimiehen vastuu työhyvinvoinnista on nykypäivänä suuri, eikä välttämättä tavallinen tietotaito riitä esimiehelle työhyvinvoinnin johtamisessa. Henkilöstön ja esimiehen jaksaminen on tärkeää, joten työhyvinvointi näyttelee hyvin suurta osa-aluetta yrityksessä. Kun henkilöstö voi hyvin, he pystyvät antamaan täyden työpanoksensa juuri siihen työhön, johon heidät on palkattu.
Tässä opinnäytetyössä pohdin sitä, minkälainen merkitys esimiehellä on työhyvinvointiin. Tavoitteena on selvittää millaisena esimiehet itse kokevat työhyvinvoinnin ja millainen merkitys heidän mielestään sillä on työssä. Tarkastelen myös esimiesten näkemystä työyhteisönsä työhyvinvoinnista ja siitä, kuinka sitä voitaisiin kehittää. Opinnäytetyö tehtiin vain esimiesten näkökulmasta, eikä siinä käsitellä työntekijöiden kokemuksia työhyvinvoinnista.
Lähteinä tässä työssä käytin työhyvinvointiin liittyviä kirja- ja internetlähteitä. Niiden avulla selvitin, mitä työhyvinvoinnilla tarkoitetaan ja miten siihen pystytään vaikuttamaan hyvällä johtamisella. Käytin opinnäytetyössäni laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja toteutin sen haastatteluna viidelle esimiestehtävissä toimivalle esimiehelle. Haastattelussa oli 13 kysymystä jotka liittyivät työhyvinvointiin, työhyvinvoinnin johtamiseen ja työntekijöiden motivaatioon ja palkitsemiseen.
Opinnäytetyössä havaittiin, että esimiehen merkitys työhyvinvoinnissa on suuri. Esimies antaa omalla käytöksellään esimerkkiä työyhteisössä ja hänen vastuullaan on huolehtia siitä, että ulkoiset tekijät, kuten työpaikan sisäilman laatu, ergonomia ja yleinen ilmapiiri ovat kunnossa. Haastattelutulosten mukaan esimies ei kuitenkaan yksin ole vastuussa työhyvinvoinnista, vaan myös ylin johto ja työntekijät ovat vastuussa työhyvinvoinnista omalta osaltaan. Esimiehen ja työntekijän välillä tulee olla avoin, keskusteleva ja luottamuksellinen suhde, jotta työhyvinvoinnilla on mahdollisuudet onnistua.
Tässä opinnäytetyössä pohdin sitä, minkälainen merkitys esimiehellä on työhyvinvointiin. Tavoitteena on selvittää millaisena esimiehet itse kokevat työhyvinvoinnin ja millainen merkitys heidän mielestään sillä on työssä. Tarkastelen myös esimiesten näkemystä työyhteisönsä työhyvinvoinnista ja siitä, kuinka sitä voitaisiin kehittää. Opinnäytetyö tehtiin vain esimiesten näkökulmasta, eikä siinä käsitellä työntekijöiden kokemuksia työhyvinvoinnista.
Lähteinä tässä työssä käytin työhyvinvointiin liittyviä kirja- ja internetlähteitä. Niiden avulla selvitin, mitä työhyvinvoinnilla tarkoitetaan ja miten siihen pystytään vaikuttamaan hyvällä johtamisella. Käytin opinnäytetyössäni laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja toteutin sen haastatteluna viidelle esimiestehtävissä toimivalle esimiehelle. Haastattelussa oli 13 kysymystä jotka liittyivät työhyvinvointiin, työhyvinvoinnin johtamiseen ja työntekijöiden motivaatioon ja palkitsemiseen.
Opinnäytetyössä havaittiin, että esimiehen merkitys työhyvinvoinnissa on suuri. Esimies antaa omalla käytöksellään esimerkkiä työyhteisössä ja hänen vastuullaan on huolehtia siitä, että ulkoiset tekijät, kuten työpaikan sisäilman laatu, ergonomia ja yleinen ilmapiiri ovat kunnossa. Haastattelutulosten mukaan esimies ei kuitenkaan yksin ole vastuussa työhyvinvoinnista, vaan myös ylin johto ja työntekijät ovat vastuussa työhyvinvoinnista omalta osaltaan. Esimiehen ja työntekijän välillä tulee olla avoin, keskusteleva ja luottamuksellinen suhde, jotta työhyvinvoinnilla on mahdollisuudet onnistua.