Verkostoitumisen taito : miten myyt osaamisesi -opas aloittelevalle B2B-myyjälle
Liikala, Inka (2015)
Liikala, Inka
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710610
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu ammattikorkeakoulu HAAGA-HELIAN liiketoimintayksikölle. Sen tavoite on tarjota lisämateriaalia ja uutta tietoa myyntityön koulutusohjelmalle myyjän henkilökohtaisesta verkostoitumisesta ja vastata näin kehitystarpeeseen, joka myynnin koulutusohjelmalla on verkostoitumisen opetuksen osalta. Opinnäytetyön tavoite on siis selvittää ne asiat jotka vaikuttavat olennaisesti B2B-myyjän verkostoitumisen onnistumiseen, sekä tarjota myyjälle opastusta oman henkilökohtaisen verkostoitumisstrategian luomisessa.
Aihe opinnäytetyöhön syntyi kun kirjoittaja pohti omia henkilökohtaisia suhdeverkostojaan ja verkostoitumistaitojaan. Hän havaitsi niissä puutteita ja kehitystarpeita ja päätti tämän opinnäytetyön avulla korjata asian.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on rakennettu vastaamaan verkostoitumisen kannalta tärkeisiin kysymyksiin. Se sisältää ihmissuhteiden syntymisen teorioita, verkostoitumisprosessin, sosiaalisten verkostojen roolin myyntiprosessin onnistumisessa, viisaan verkostoitumisen edellytykset ja hyödyt sekä verkostoitumisstrategian. Työ on rajattu niin, että se käsittelee verkostoitumista yksittäisen myyjän kannalta, ei yrityksen.
Opinnäytetyön produktiosuudessa kirjoittaja tarkastelee sen onnistumista peilaten sen sisältöä asetettuihin tavoitteisiin. Siinä myös tarkastellaan vastasiko projektin toteutus sille laadittua suunnitelmaa. Lisäksi kirjoittaja analysoi työn luetettavuutta, käyttämiänsä lähteitä sekä pohtii opinnäytetyön tuloksia ja mahdollisia kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas, jonka avulla myyjä oppii ymmärtämään verkostoitumisen merkityksen alati muuttuvan myyntityön kannalta, sekä pystyy kasvattamaan ja kehittä-mään omia verkostojaan niin, että ne ovat hyväksi hänen uralleen, hyväksi ihmisille joiden kanssa hän työskentelee, hyväksi organisaatiolle, sekä hyväksi asiakkaille.
Opinnäytetyö toteutettiin aikavälillä helmi-toukokuu 2015.
Aihe opinnäytetyöhön syntyi kun kirjoittaja pohti omia henkilökohtaisia suhdeverkostojaan ja verkostoitumistaitojaan. Hän havaitsi niissä puutteita ja kehitystarpeita ja päätti tämän opinnäytetyön avulla korjata asian.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on rakennettu vastaamaan verkostoitumisen kannalta tärkeisiin kysymyksiin. Se sisältää ihmissuhteiden syntymisen teorioita, verkostoitumisprosessin, sosiaalisten verkostojen roolin myyntiprosessin onnistumisessa, viisaan verkostoitumisen edellytykset ja hyödyt sekä verkostoitumisstrategian. Työ on rajattu niin, että se käsittelee verkostoitumista yksittäisen myyjän kannalta, ei yrityksen.
Opinnäytetyön produktiosuudessa kirjoittaja tarkastelee sen onnistumista peilaten sen sisältöä asetettuihin tavoitteisiin. Siinä myös tarkastellaan vastasiko projektin toteutus sille laadittua suunnitelmaa. Lisäksi kirjoittaja analysoi työn luetettavuutta, käyttämiänsä lähteitä sekä pohtii opinnäytetyön tuloksia ja mahdollisia kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas, jonka avulla myyjä oppii ymmärtämään verkostoitumisen merkityksen alati muuttuvan myyntityön kannalta, sekä pystyy kasvattamaan ja kehittä-mään omia verkostojaan niin, että ne ovat hyväksi hänen uralleen, hyväksi ihmisille joiden kanssa hän työskentelee, hyväksi organisaatiolle, sekä hyväksi asiakkaille.
Opinnäytetyö toteutettiin aikavälillä helmi-toukokuu 2015.