Anoreksiapotilaiden ruoantilausjärjestelmän kehittäminen
Katajamäki, Satu (2015)
Katajamäki, Satu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710631
Tiivistelmä
Normaalin ja häiriintyneen syömisen rajanveto on hankalaa. Oireista muodostuu-kin häiriö, kun toiminta on toistuvaa ja se alkaa haitata henkilön fyysistä ja psyyk-kistä toimintaa. (Keski-Rahkonen, Charpentier & Viljanen 2010, 15.) Ravitsemus-hoito on monien sairauksien keskeinen ja jopa ainoa hoitomuoto, jota toteutetaan moniammatillisena yhteistyönä. (Ravitsemushoito 2010, 16). Anoreksiapotilaiden ravitsemushoidossa lähtökohtana on ruoka ja ruokailutottumusten normalisoimi-nen. (Viljanen, Larjosto & Palva-Alhola 2005, 93).
Työn toimeksiantaja oli Seinäjoen keskussairaala ja tavoitteena oli kehittää ano-reksiapotilaiden ruoantilausjärjestelmää palvelemaan paremmin potilaiden koko-naishoitoa. Tutkimusaineisto kerättiin nuorisopsykiatrian osaston (n=3), aikuispsy-kiatrian osaston (n=3), syömishäiriöyksikön (n=3) ja ravintokeskuksen henkilökun-taa (n=7) haastattelemalla. Haastattelumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja ryhmähaastattelua, jotka ovat keskustelunomaisia haastattelumenetelmiä. Haastattelujen avulla kartoitettiin ruoantilausjärjestelmän nykytilaa, toimivuutta se-kä epäkohtia, joiden pohjalta voitiin tehdä kehittämisehdotuksia.
Osastoilla epäkohtina nähtiin, että ruokia saattaa tulla, vaikka potilas olisi lomalla ja toisaalta ruokia saattaa jäädä tulematta. Myös syömishäiriöyksikössä nähtiin olevan samanlaisia ongelmia. Ravintokeskuksessa päällimmäisenä haasteena nähtiin, että ruokia tilatessa osastoilla ei välttämättä osata laittaa potilaista oikeita ja tarvittavia tietoja. Jokaisessa yksikössä esiin nostettiin myös, että ruoantilausjär-jestelmäjärjestelmä ei toimi reaaliajassa, mikä aiheuttaa ongelmia ravintokeskuk-sessa, osastoilla ja syömishäiriöyksikössä.
Yhteisten pelisääntöjen luomisella nähdään olevan suuri merkitys. Kun kaikki toi-mivat samalla tavalla, on työntekijöiden helpompi toimia ja virheiden määrä voi-daan minimoida.
Työn toimeksiantaja oli Seinäjoen keskussairaala ja tavoitteena oli kehittää ano-reksiapotilaiden ruoantilausjärjestelmää palvelemaan paremmin potilaiden koko-naishoitoa. Tutkimusaineisto kerättiin nuorisopsykiatrian osaston (n=3), aikuispsy-kiatrian osaston (n=3), syömishäiriöyksikön (n=3) ja ravintokeskuksen henkilökun-taa (n=7) haastattelemalla. Haastattelumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja ryhmähaastattelua, jotka ovat keskustelunomaisia haastattelumenetelmiä. Haastattelujen avulla kartoitettiin ruoantilausjärjestelmän nykytilaa, toimivuutta se-kä epäkohtia, joiden pohjalta voitiin tehdä kehittämisehdotuksia.
Osastoilla epäkohtina nähtiin, että ruokia saattaa tulla, vaikka potilas olisi lomalla ja toisaalta ruokia saattaa jäädä tulematta. Myös syömishäiriöyksikössä nähtiin olevan samanlaisia ongelmia. Ravintokeskuksessa päällimmäisenä haasteena nähtiin, että ruokia tilatessa osastoilla ei välttämättä osata laittaa potilaista oikeita ja tarvittavia tietoja. Jokaisessa yksikössä esiin nostettiin myös, että ruoantilausjär-jestelmäjärjestelmä ei toimi reaaliajassa, mikä aiheuttaa ongelmia ravintokeskuk-sessa, osastoilla ja syömishäiriöyksikössä.
Yhteisten pelisääntöjen luomisella nähdään olevan suuri merkitys. Kun kaikki toi-mivat samalla tavalla, on työntekijöiden helpompi toimia ja virheiden määrä voi-daan minimoida.