Elämysten kautta osallisuuteen : 3—5 -vuotiaiden lasten osallisuuden tukeminen elämyspedagogisin menetelmin erityisryhmässä
Tiikkainen, Tuuli; Karvinen, Piia (2015)
Tiikkainen, Tuuli
Karvinen, Piia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710734
Tiivistelmä
Elämysten kautta osallisuuteen on toiminnallinen opinnäytetyö, joka toteutettiin yhteistyössä päiväkoti Pilvi-linnan kanssa päiväkodin erityisryhmässä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea lasten osallisuutta elämyspe-dagogisin keinoin ja käyttää osallisuutta tukevia ohjausmenetelmiä.
Opinnäytetyössä toteutettiin kolme toimintapäivää, jotka tukivat lapsen osallisuuden toteutumista. Toiminta-päivät pidettiin Päiväkoti Pilvilinnan erityisryhmässä. Jokaisella toimintapäivällä oli eri elämyspegagoginen teemansa. Toimintapäivien aikana lapsia havainnoitiin systemaattisesti. Havainnoinnin tueksi laadittiin ha-vainnointilomake. Havainnoinnin tarkoituksena oli kerätä tietoa lasten osallisuuden toteutumisesta. Havain-noista koottiin yhteenveto, jonka avulla laadittiin kuvio osallisuutta tukevista ja heikentävistä tekijöistä. Toi-minnan jälkeen havainnointilomake korjattiin toimeksiantajan ja muiden päiväkodeissa työskentelevien käyt-töön. Korjatun havainnointilomakkeen avulla on mahdollista kerätä tietoa lapsen osallisuuden kehittymisestä pitkälläkin aikavälillä.
Vuorovaikutuksella sekä aikuisen tuella havaittiin olevan suuri vaikutus osallisuuden toteutumiseen. Elämys-pedagogisten menetelmien käyttö osallisuutta tukevana menetelmänä oli toimiva.
Opinnäytetyössä toteutettiin kolme toimintapäivää, jotka tukivat lapsen osallisuuden toteutumista. Toiminta-päivät pidettiin Päiväkoti Pilvilinnan erityisryhmässä. Jokaisella toimintapäivällä oli eri elämyspegagoginen teemansa. Toimintapäivien aikana lapsia havainnoitiin systemaattisesti. Havainnoinnin tueksi laadittiin ha-vainnointilomake. Havainnoinnin tarkoituksena oli kerätä tietoa lasten osallisuuden toteutumisesta. Havain-noista koottiin yhteenveto, jonka avulla laadittiin kuvio osallisuutta tukevista ja heikentävistä tekijöistä. Toi-minnan jälkeen havainnointilomake korjattiin toimeksiantajan ja muiden päiväkodeissa työskentelevien käyt-töön. Korjatun havainnointilomakkeen avulla on mahdollista kerätä tietoa lapsen osallisuuden kehittymisestä pitkälläkin aikavälillä.
Vuorovaikutuksella sekä aikuisen tuella havaittiin olevan suuri vaikutus osallisuuden toteutumiseen. Elämys-pedagogisten menetelmien käyttö osallisuutta tukevana menetelmänä oli toimiva.