Ammattitaiteilijan näkökulmia nuorten kanssa tehtävään taidetyöhön
Muttilainen, Katja (2015)
Muttilainen, Katja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811118
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään nuorten parissa tehtävää taidetyötä ammattitaiteilijan näkökulmasta.
Ammattitaiteilijan on usein liikuttava pois taiteen kentältä muille sektoreille saadakseen toimeentulonsa, yksi näistä sektoreista on taiteeseen liittyvä ohjaus- ja opetustyö. Kutsun tätä työtä tässä opinnäytteessä taidetyöksi eri ympäristöissä. Nuorten kanssa tehtävä taidetyö on vain yksi osa taiteilijoiden tekemää työtä.
Aineiston ytimen muodostavat yhdeksän ammattitaiteilijan haastattelut. Kattoteemoiksi haastatteluissa löytyi taiteen ja taiteilijan suhde yhteiskuntaan, ohjaustyö suhteessa opettajuuteen sekä kommunikaatio ja vuorovaikutus suhteessa ympäröivään maailmaan ja ohjauksen kohteina oleviin nuoriin. Haastatteluissa osoitettiin kehityskohteiksi moniammatillinen parityö ja tuotannolliset taidot.
Opinnäytteessä pohditaan taiteilijan ja taiteen suhdetta kansalaisyhteiskuntaan, taiteen arvoa hyvinvoinnin edistäjänä ja ilmaisullista ohjausta. Opinnäytteessä pohditaan myös millaisten ammatillisten tai kou-lutuksellisten seikkojen kautta taiteilija lisää osaamistaan ja esitetään millaista lisäkoulutusta taiteen alalle kenties tarvitaan suhteessa muuttuviin työympäristöihin.
Ammattitaiteilijan on usein liikuttava pois taiteen kentältä muille sektoreille saadakseen toimeentulonsa, yksi näistä sektoreista on taiteeseen liittyvä ohjaus- ja opetustyö. Kutsun tätä työtä tässä opinnäytteessä taidetyöksi eri ympäristöissä. Nuorten kanssa tehtävä taidetyö on vain yksi osa taiteilijoiden tekemää työtä.
Aineiston ytimen muodostavat yhdeksän ammattitaiteilijan haastattelut. Kattoteemoiksi haastatteluissa löytyi taiteen ja taiteilijan suhde yhteiskuntaan, ohjaustyö suhteessa opettajuuteen sekä kommunikaatio ja vuorovaikutus suhteessa ympäröivään maailmaan ja ohjauksen kohteina oleviin nuoriin. Haastatteluissa osoitettiin kehityskohteiksi moniammatillinen parityö ja tuotannolliset taidot.
Opinnäytteessä pohditaan taiteilijan ja taiteen suhdetta kansalaisyhteiskuntaan, taiteen arvoa hyvinvoinnin edistäjänä ja ilmaisullista ohjausta. Opinnäytteessä pohditaan myös millaisten ammatillisten tai kou-lutuksellisten seikkojen kautta taiteilija lisää osaamistaan ja esitetään millaista lisäkoulutusta taiteen alalle kenties tarvitaan suhteessa muuttuviin työympäristöihin.