Markkinoinnin vaikutus asiakkaan viinivalintaan ravintolassa
Heiskanen, Heidi (2015)
Heiskanen, Heidi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229626
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten markkinointi vaikuttaa asiakkaan viinivalintaan ravintolassa. Tavoitteena oli selvittää ravintolan sisällä tapahtuvan markkinoinnin vaikutuksia sekä ravintolan ulkoisen markkinoinnin vaikutuksia asiakkaan viinin valintaan ravintolassa asioidessa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää mitkä markkinoinnin muodoista erityisesti vaikuttavat asiakkaan viinivalintaan.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena strukturoidun kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake toteutettiin Google Drive -ohjelmalla, mistä syystä kyselyyn osallistuminen tapahtui Internetissä. Tutkimuksen populaationa olivat kaikki ihmiset, jotka ovat asioineet ravintolassa tilaten viiniä juotavaksi viimeisen vuoden aikana. Populaatiosta poimittiin otos käyttämällä niin sanottua mukavuusotantaa. Vastaajat tavoitettiin sähköpostin, sosiaalisen median ja suorien kontaktien kautta. Saadut tutkimustulokset analysoitiin Microsoft Excel -ohjelmalla.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että erityisesti ravintolan sisällä tapahtuvalla markkinoinnilla on vaikutusta ravintolassa vierailevien asiakkaiden viinin valinnassa. Ravintolan sisällä tapahtuvista markkinointimuodoista eniten vaikututusta oli tarjoilijan ja ystävän suosituksilla. Ravintolan ulkoisen markkinoinnin muodoista ei löydetty erityisen merkittäviä viinin valintaan vaikuttavia tekijöitä. Eniten ulkoisen markkinoinnin muodoista asiakkaan viinivalintaan vaikuttivat ravintolan ulkopuolella esiintyvät kanta-asiakastarjoukset. Hinnoittelua voitiin kuitenkin pitää vaikuttavana tekijänä asiakkaiden viinivalinnassa ravintolassa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena strukturoidun kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake toteutettiin Google Drive -ohjelmalla, mistä syystä kyselyyn osallistuminen tapahtui Internetissä. Tutkimuksen populaationa olivat kaikki ihmiset, jotka ovat asioineet ravintolassa tilaten viiniä juotavaksi viimeisen vuoden aikana. Populaatiosta poimittiin otos käyttämällä niin sanottua mukavuusotantaa. Vastaajat tavoitettiin sähköpostin, sosiaalisen median ja suorien kontaktien kautta. Saadut tutkimustulokset analysoitiin Microsoft Excel -ohjelmalla.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että erityisesti ravintolan sisällä tapahtuvalla markkinoinnilla on vaikutusta ravintolassa vierailevien asiakkaiden viinin valinnassa. Ravintolan sisällä tapahtuvista markkinointimuodoista eniten vaikututusta oli tarjoilijan ja ystävän suosituksilla. Ravintolan ulkoisen markkinoinnin muodoista ei löydetty erityisen merkittäviä viinin valintaan vaikuttavia tekijöitä. Eniten ulkoisen markkinoinnin muodoista asiakkaan viinivalintaan vaikuttivat ravintolan ulkopuolella esiintyvät kanta-asiakastarjoukset. Hinnoittelua voitiin kuitenkin pitää vaikuttavana tekijänä asiakkaiden viinivalinnassa ravintolassa.