Sosiaalinen media ammattikorkeakouluopiskelijoiden rekrytointikanavana
Sahranto, Sirke (2015)
Sahranto, Sirke
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911236
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii sosiaalisen median palveluita ammattikorkeakouluopiskelijoiden rekrytointikanavana. Työn tutkimuskohteena ovat Haaga-Helian opiskelijat, ja työ tehtiin toimeksiantona Haaga-Helian ura- ja rekrytointipalveluille. Työn tarkoituksena oli selvittää kannattaako Haaga-Helian ura- ja rekrytointipalveluiden ottaa Työpaikkailmoitukset-sivujensa tueksi käyttöön sosiaalisen median palvelu, kuten LinkedIn tai Twitter, ja seuraisivatko opiskelijat ilmoituksia sosiaalisen median palveluissa. Lisäksi selvitetään hyödyntävätkö opiskelijat sosiaalisen median palveluita työnhaussa, ja mikä motivoi tai motivoisi heitä käyttämään yhteisöpalveluita työnhaussa.
Tietoperustassa käsitellään rekrytointia ja sen alkuvaiheita, kuten rekrytointikanavan valintaa. Lisäksi käsitellään sosiaalista mediaa ilmiönä ja esitellään yhteisöpalveluita ja niiden ominaisuuksia. Viimeisessä tietoperustan luvussa tarkastellaan sosiaalista mediaa rekrytointikanavana.
Tutkimuksen ote oli kvantitatiivinen ja tutkimus suoritettiin kyselynä. Tutkimus laadittiin verkkopohjaisella Webpropol-kyselyllä, joka lähetettiin sähköpostitse tutkimukseen valitulle otokselle helmikuussa 2015. Otos käsitti neljättä lukukautta keväällä 2015 nuorten koulutusohjelmissa opiskelevat opiskelijat. Otoksen koko oli 1127 opiskelijaa. Vastauksia saatiin 141 ja vastausprosentti oli 12,5.
Tutkimuksen perusteella opiskelijat eivät erityisemmin hyödynnä sosiaalisen median palveluita työnhaussa. Todennäköisimmin he seuraisivat työpaikkailmoituksia Facebookissa, mutta Twitterissä tai LinkedInissä erittäin epätodennäköisesti. Haaga-Helian ura- ja rekrytointipalveluiden kannattaa julkaista ilmoituksiaan sellaisessa sosiaalisen median palvelussa, jota opiskelijat todennäköisesti seuraavat. Sosiaalisen median palvelun käyttöönottaminen ei ole erityisen ajankohtaista, koska opiskelijat eivät hyödynnä yhteisöpalveluja työnhaussa. Monipuolinen sisältö, nopeus ja helppous motivoisivat opiskelijoita hyödyntämään sosiaalisen median palveluita työnhaussa.
Tietoperustassa käsitellään rekrytointia ja sen alkuvaiheita, kuten rekrytointikanavan valintaa. Lisäksi käsitellään sosiaalista mediaa ilmiönä ja esitellään yhteisöpalveluita ja niiden ominaisuuksia. Viimeisessä tietoperustan luvussa tarkastellaan sosiaalista mediaa rekrytointikanavana.
Tutkimuksen ote oli kvantitatiivinen ja tutkimus suoritettiin kyselynä. Tutkimus laadittiin verkkopohjaisella Webpropol-kyselyllä, joka lähetettiin sähköpostitse tutkimukseen valitulle otokselle helmikuussa 2015. Otos käsitti neljättä lukukautta keväällä 2015 nuorten koulutusohjelmissa opiskelevat opiskelijat. Otoksen koko oli 1127 opiskelijaa. Vastauksia saatiin 141 ja vastausprosentti oli 12,5.
Tutkimuksen perusteella opiskelijat eivät erityisemmin hyödynnä sosiaalisen median palveluita työnhaussa. Todennäköisimmin he seuraisivat työpaikkailmoituksia Facebookissa, mutta Twitterissä tai LinkedInissä erittäin epätodennäköisesti. Haaga-Helian ura- ja rekrytointipalveluiden kannattaa julkaista ilmoituksiaan sellaisessa sosiaalisen median palvelussa, jota opiskelijat todennäköisesti seuraavat. Sosiaalisen median palvelun käyttöönottaminen ei ole erityisen ajankohtaista, koska opiskelijat eivät hyödynnä yhteisöpalveluja työnhaussa. Monipuolinen sisältö, nopeus ja helppous motivoisivat opiskelijoita hyödyntämään sosiaalisen median palveluita työnhaussa.