Arvojen jalkauttaminen kohdeyrityksessä
Siiriä, Sisko; Snellman Marinov, Riika (2015)
Siiriä, Sisko
Snellman Marinov, Riika
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178450
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kohdeyrityksen, Silta Oy:n, toimintaperiaatteiden jalkauttamisen onnistumista sekä niiden näkymistä yrityksen arjessa. Toimintaperiaatteet toimivat kohdeyrityksen arvoina, joten tässä työssä toimintaperiaatteita käsitellään yrityksen arvoina. Tutkimuksen päätutkimuskysymyksellä tutkittiin, kuinka toimintaperiaatteiden jalkautus on kohdeyrityksessä onnistunut. Alatutkimuskysymyksillä selvitettiin, miten kohdeyrityksen arvoista tuli henkilöstön toimintaperiaatteet, miten kohdeyrityksen henkilöstö kokee toimintaperiaatteet ja niiden jalkauttamisen, vaikuttaako kohdeyrityksessä työskentelyaika toimintaperiaatteiden omaksumiseen ja miten toimintaperiaatteet näkyvät yrityksen arjessa. Työ on rajattu kartoittamaan yrityksen henkilöstön kokemuksia toimintaperiaatteiden jalkautuksesta, sekä toimintaperiaatteiden näkymistä ja kokemista päivittäisessä työssä. Työssä kohdeyrityksen arvoprosessi huomioitiin osana jalkautusprosessia niiltä osin, kun se oli tarpeellista ja relevanttia tutkimustulosten saamiseksi.
Opinnäytetyön teoreettisessä viitekehyksessä syvennytään yritysarvoihin sekä niiden jalkautusprosessiin. Arvoilla on toimintaa ohjaava vaikutus niin yksilön kuin yrityksen näkökulmasta katsottuna. Yritysarvot tulee kuitenkin erottaa yksilön arvoista, vaikkakin sekä yksilön että yrityksen arvot vaikuttavat niiden jalkautukseen sekä totetutumiseen yrityksen arjessa. Arvojen jalkauttamiseen vaikuttavana tekijänä huomioidaan myös arvot osana yrityskulttuuria. Arvojen jalkautusprosessin teoriassa syvennytään arvojen jalkautukseen puhtaasti omana prosessinaan sekä jalkautukseen osana arvoprosessia. Lisäarvoa teorialle tuodaan huomioimalla yrityksen arvot strategisina valintoina ja vertailemalla strategian jalkautuksen teoriaa arvojen jalkautuksen teoriaan.Teoriassa tutkitaan myös jalkautusprosessin onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä ja huomioidaan seurannan tärkeys.
Tutkimus toteutettiin laadullisena sekä määrällisenä tutkimuksena. Laadullinen tutkimus tehtiin maaliskuussa 2015 antamaan taustatietoa toimintaperiaatteista sekä niiden jalkautusprosessista. Haastatteluista saatujen tietojen pohjalta tehtiin kohdeyrityksen henkilöstölle kyselytutkimus huhtikuussa 2015.
Kaikki tutkimustulokset salataan.
Opinnäytetyön teoreettisessä viitekehyksessä syvennytään yritysarvoihin sekä niiden jalkautusprosessiin. Arvoilla on toimintaa ohjaava vaikutus niin yksilön kuin yrityksen näkökulmasta katsottuna. Yritysarvot tulee kuitenkin erottaa yksilön arvoista, vaikkakin sekä yksilön että yrityksen arvot vaikuttavat niiden jalkautukseen sekä totetutumiseen yrityksen arjessa. Arvojen jalkauttamiseen vaikuttavana tekijänä huomioidaan myös arvot osana yrityskulttuuria. Arvojen jalkautusprosessin teoriassa syvennytään arvojen jalkautukseen puhtaasti omana prosessinaan sekä jalkautukseen osana arvoprosessia. Lisäarvoa teorialle tuodaan huomioimalla yrityksen arvot strategisina valintoina ja vertailemalla strategian jalkautuksen teoriaa arvojen jalkautuksen teoriaan.Teoriassa tutkitaan myös jalkautusprosessin onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä ja huomioidaan seurannan tärkeys.
Tutkimus toteutettiin laadullisena sekä määrällisenä tutkimuksena. Laadullinen tutkimus tehtiin maaliskuussa 2015 antamaan taustatietoa toimintaperiaatteista sekä niiden jalkautusprosessista. Haastatteluista saatujen tietojen pohjalta tehtiin kohdeyrityksen henkilöstölle kyselytutkimus huhtikuussa 2015.
Kaikki tutkimustulokset salataan.