Verkkopelitapahtuman grafiikka
Leppänen, Julia (2015)
Leppänen, Julia
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137830
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja toteuttaa grafiikkaa sekä verkko- että painokäyttöön vuoden 2015 Vectorama-verkkopelitapahtumaa varten. Toteutettavia töitä olivat juliste, flyer ja kävijäkortit. Toimeksiantajana työssä toimi Vector-Suomen verkkopeliyhdistys ry, joka on järjestänyt Vectorama-tapahtumaa vuodesta 2000 lähtien. Työn tavoite oli grafiikan tekemisen lisäksi edesauttaa tapahtuman yhtenäistä graafista ilmettä.
Grafiikka toteutettiin Adobe Illustrator ja Photoshop –ohjelmia käyttäen. Työn teoriaosuudessa kerrotaan itse tapahtumasta, esitellään muutamia peligenrejä ja kerrotaan elektronisesta urheilusta. Toteutuksen näkökulmasta kerrotaan yleistietoa vektorigrafiikasta ja esitellään vektorigrafiikan perusteisiin kuuluvia työkaluja, työskentelytapoja ja hieman värien käyttöä. Käytännön osuudessa esitellään työskentelyn lähtökohdat ja käydään läpi töiden tekemisprosesseja niiden toteuttamisjärjestyksessä. Tietoa tapahtumasta, peleistä ja pelaamisesta hyödynnettiin grafiikoiden suunnittelussa ja vektorigrafiikan työkaluja töiden toteuttamisessa. Opinnäyteyön aikana tieto paino- ja verkkografiikan teknisestä toteuttamisesta syventyi ja tekijä oppi uutta hieman tuntemattomampien grafiikoiden tekemisestä.
Grafiikka toteutettiin Adobe Illustrator ja Photoshop –ohjelmia käyttäen. Työn teoriaosuudessa kerrotaan itse tapahtumasta, esitellään muutamia peligenrejä ja kerrotaan elektronisesta urheilusta. Toteutuksen näkökulmasta kerrotaan yleistietoa vektorigrafiikasta ja esitellään vektorigrafiikan perusteisiin kuuluvia työkaluja, työskentelytapoja ja hieman värien käyttöä. Käytännön osuudessa esitellään työskentelyn lähtökohdat ja käydään läpi töiden tekemisprosesseja niiden toteuttamisjärjestyksessä. Tietoa tapahtumasta, peleistä ja pelaamisesta hyödynnettiin grafiikoiden suunnittelussa ja vektorigrafiikan työkaluja töiden toteuttamisessa. Opinnäyteyön aikana tieto paino- ja verkkografiikan teknisestä toteuttamisesta syventyi ja tekijä oppi uutta hieman tuntemattomampien grafiikoiden tekemisestä.