How Can Companies Increase the Online Trust of Potential Customers?
Valkeinen, Johanna (2015)
Valkeinen, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111576
Tiivistelmä
Internet ja eritoten sosiaalinen media, on muutamassa vuodessa muuttanut yritysten markkinointia merkittävästi. Valta on vaihtunut ja asiakkaat tänä päivänä päättävät enenevissä määrin yritysten markkinoinnista ja sen sisällöstä, asettaen yrityksille haasteita sosiaalisen median asiakkuushallintaan. Yritykset ovat olleet pakotettuja nopeastikin liittymään sosiaalisiin medioihin ymmärtämättä täysin niiden potentiaalia tai hyötysuhdetta asiakkuudenhaalinnan näkökulmasta.
Tuore kirjallisuus ehdottaa virtuaaliluottamuksen olevan olennainen osa asiakkuudenhallintaa sosi-aalisessa mediassa. Mikäli yritykset kykenisivät luomaan luottamusta asiakkuuksien parissa ja virtuaalisessa ympäristössä esim. suusanallisella e-markkinoinnilla tai muilla keinoin, alentaisi se ostajien lähtökohtaista vastustusta sähköiseen kaupankäyntiin. Tämä vuorostaan johtaisi parannettuun asiakkuudenhallintaan sosiaalisessa mediassa joka vastavuoroisesti toisi lisää kaupankäyntiä.
Salo ja Karjaluodon luottamusmalli toimii tämän tutkimuksen pohjana ja ohjenuorana, sillä sen todentaminen ja vahvistaminen antaisi yrityksille konkreettiset työkalut virtuaalisen luottamuksen saavuttamiseen ja parannettuun asiakkuudenhallintaan.
Tämä empiirinen tutkimusmenetelmä tuotti 130 kansainvälistä vastausta ja vahvisti ainakin osittain Salo ja Karjaluodon luottamusmallin paikkansapitäväksi. Tutkimustulosten paikkansapitävyyttä vaikeutti mallin aikaisempien tutkimusten puute koetulosten vertailua varten. Myös vielä asiakkuu-denhallinnan monipuolisten tutkimustulosten puutteellisuus vaikeutti tulosten arviointia ja paikkansapitävyyttä.
Tutkijan päätelmä kuitenkin on, että malli on toimintakelpoinen ja näin ollen hyvä malli ja ratkaisu yritysten virtuaalisen luottamuksen saavuttamiseksi ja asiakkuudenhallintaan sosiaalisessa mediassa. Luottamusmalli tarjoaa yrityksille selkeät osa-alueet työstää ja parantaa asiakkuudenhallintaa ja näin ollen myös lisää sähköistä kaupankäyntiä.
Tuore kirjallisuus ehdottaa virtuaaliluottamuksen olevan olennainen osa asiakkuudenhallintaa sosi-aalisessa mediassa. Mikäli yritykset kykenisivät luomaan luottamusta asiakkuuksien parissa ja virtuaalisessa ympäristössä esim. suusanallisella e-markkinoinnilla tai muilla keinoin, alentaisi se ostajien lähtökohtaista vastustusta sähköiseen kaupankäyntiin. Tämä vuorostaan johtaisi parannettuun asiakkuudenhallintaan sosiaalisessa mediassa joka vastavuoroisesti toisi lisää kaupankäyntiä.
Salo ja Karjaluodon luottamusmalli toimii tämän tutkimuksen pohjana ja ohjenuorana, sillä sen todentaminen ja vahvistaminen antaisi yrityksille konkreettiset työkalut virtuaalisen luottamuksen saavuttamiseen ja parannettuun asiakkuudenhallintaan.
Tämä empiirinen tutkimusmenetelmä tuotti 130 kansainvälistä vastausta ja vahvisti ainakin osittain Salo ja Karjaluodon luottamusmallin paikkansapitäväksi. Tutkimustulosten paikkansapitävyyttä vaikeutti mallin aikaisempien tutkimusten puute koetulosten vertailua varten. Myös vielä asiakkuu-denhallinnan monipuolisten tutkimustulosten puutteellisuus vaikeutti tulosten arviointia ja paikkansapitävyyttä.
Tutkijan päätelmä kuitenkin on, että malli on toimintakelpoinen ja näin ollen hyvä malli ja ratkaisu yritysten virtuaalisen luottamuksen saavuttamiseksi ja asiakkuudenhallintaan sosiaalisessa mediassa. Luottamusmalli tarjoaa yrityksille selkeät osa-alueet työstää ja parantaa asiakkuudenhallintaa ja näin ollen myös lisää sähköistä kaupankäyntiä.