Creating an adaptive camera system for a 3D platformer game : Meeting the requirements of game design and end-user experience
Anttila, Joonas (2015)
Anttila, Joonas
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111670
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja kehittää mahdollisimman hyvän pelikokemuksen tuottava adaptiivinen kamerajärjestelmä tietokonepeliä varten. Työllä ei ollut varsinaista toimeksiantajaa, mutta varsinainen kamerakomponentti kehitettiin osana pelidemoa, ja sitä myöten tiimin tarpeita varten. Kyseessä oleva peliprojekti on saanut alkunsa Oulu Game Lab -kehitysohjelmasta.
Tarkoituksena oli kehittää toimiva ja sulava kamerajärjestelmä 3D-tasohyppelypeliin. Kamera pyrkii tarjoamaan pelaajalle parhaan mahdollisen kolmannen persoonan perspektiivin ja pelattavuuden kaikissa tilanteissa sekä mukautuvuuden peliympäristön tuomiin eri haasteisiin. Työssä käydään läpi erilaisia pelikameramalleja ja niiden ominaisuuksia, kameran suunnittelussa huomioonotettavia asioita sekä tekniikoita parhaan pelikokemuksen saavuttamiseksi.
Samalla esitellään kamerakomponentin ja sen toimintaan pohjautuvan tähtäyskomponentin rakentaminen, ja tavoitteen saavuttaminen ohjelmallisesti. Tähtäyskomponentin avulla pelaaja pystyy ampumaan vihollisia sekä aktivoimaan eri elementtejä pelissä.
Lopputuloksena syntyi toimiva kolmannen persoonan kamerakomponentti sekä kameran toimintaan pohjautuva pelillinen komponentti, joita käytettiin pelidemossa. Kamera vastaa suunnitteluvaatimuksia ja tavoite saavutettiin onnistuneesti. Kamerajärjestelmää voidaan myös käyttää muihin kolmannen persoonan perspektiivin peleihin, ja se on helposti laajennettavissa ja jatkokehitettävissä.
Työ kehitettiin käyttäen Unity-pelimoottoria ja Microsoft Visual Studiota. Ohjelmointikielenä työssä oli C#.
Tarkoituksena oli kehittää toimiva ja sulava kamerajärjestelmä 3D-tasohyppelypeliin. Kamera pyrkii tarjoamaan pelaajalle parhaan mahdollisen kolmannen persoonan perspektiivin ja pelattavuuden kaikissa tilanteissa sekä mukautuvuuden peliympäristön tuomiin eri haasteisiin. Työssä käydään läpi erilaisia pelikameramalleja ja niiden ominaisuuksia, kameran suunnittelussa huomioonotettavia asioita sekä tekniikoita parhaan pelikokemuksen saavuttamiseksi.
Samalla esitellään kamerakomponentin ja sen toimintaan pohjautuvan tähtäyskomponentin rakentaminen, ja tavoitteen saavuttaminen ohjelmallisesti. Tähtäyskomponentin avulla pelaaja pystyy ampumaan vihollisia sekä aktivoimaan eri elementtejä pelissä.
Lopputuloksena syntyi toimiva kolmannen persoonan kamerakomponentti sekä kameran toimintaan pohjautuva pelillinen komponentti, joita käytettiin pelidemossa. Kamera vastaa suunnitteluvaatimuksia ja tavoite saavutettiin onnistuneesti. Kamerajärjestelmää voidaan myös käyttää muihin kolmannen persoonan perspektiivin peleihin, ja se on helposti laajennettavissa ja jatkokehitettävissä.
Työ kehitettiin käyttäen Unity-pelimoottoria ja Microsoft Visual Studiota. Ohjelmointikielenä työssä oli C#.