Nostoalan koulutuspalvelujen tuotteistaminen Venäjän markkinoille
Salo, Raija (2015)
Salo, Raija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111490
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli nostoalan koulutuspalvelujen tuotteistaminen Venäjän markkinoille. Tavoitteena oli kuvata tuotteistamisen prosessi, joka oli tehty Jari Parantaisen menetelmää käyttäen. Taustatyökaluna käytettiin PESTE-analyysia, jolla kuvattiin Venäjän poliittista, ekonomista, sosiaalista, teknologista ja ekologista tilaa. Yhtenä tavoitteena oli tutkia myös kansainvälistymisprosessia. Opinnäytetyön case-yritys oli Faktia Koulutus Oy, joka tuottaa aikuisen ammatillista perus- ja lisäkoulutusta. Yrityksen yhtenä kärkituotteena ovat nostoalan koulutukset. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli myös nostaa esille koulutuspalvelujen tuotteistamisen tärkeys.
Opinnäytetyön ensimmäinen osassa käsitellään kehittämistyön lähtökohtia. Kehittämistyön tehtävänä oli pyrkiä kansainvälisille markkinoille ja tässä tapauksessa kohdemaan oli Venäjä. Sitten kerrotaan kansainvälistymisen strategiaan liittyviä taustoja yleisellä tasolla ja tutustutaan Venäjän liiketoimintaympäristöön PESTE-analyysin avulla. Kehittämistyön varsinainen tavoite, tuotteistamisprosessi esitellään seuraavaksi ja lopuksi pohdintaa työstä.
Kehittämistyön lähestymistapa oli konstruktiivinen ja menetelmänä on käytetty prosessi- ja dokumenttianalyysia. Tärkeimpänä aineistona kehittämistyön sisällössä oli vapaamuotoinen asiantuntijahaastattelu, jonka tärkein tehtävä oli saada kokonaiskuva Venäjän markkinoista ja niille sijoittumisesta.
Tämän kehittämistyön tuloksena on nostoalan koulutuspalvelujen tuotteistamisprosessi, joka on kuvattu prosessin etenemisen ja Jari Parantaisen menetelmän mukaisesti kohta kohdalta. Prosessi tuotti materiaalia jota käytetään tulevaisuudessa markkinoitaessa case-yrityksen koulutuspalveluja Venäjän markkinoille. Kehittämistyö toi mukanaan myös uusia tuotteistamisalueita, joihin tämän työn mallia voidaan käyttää soveltuvin osin.
Opinnäytetyön ensimmäinen osassa käsitellään kehittämistyön lähtökohtia. Kehittämistyön tehtävänä oli pyrkiä kansainvälisille markkinoille ja tässä tapauksessa kohdemaan oli Venäjä. Sitten kerrotaan kansainvälistymisen strategiaan liittyviä taustoja yleisellä tasolla ja tutustutaan Venäjän liiketoimintaympäristöön PESTE-analyysin avulla. Kehittämistyön varsinainen tavoite, tuotteistamisprosessi esitellään seuraavaksi ja lopuksi pohdintaa työstä.
Kehittämistyön lähestymistapa oli konstruktiivinen ja menetelmänä on käytetty prosessi- ja dokumenttianalyysia. Tärkeimpänä aineistona kehittämistyön sisällössä oli vapaamuotoinen asiantuntijahaastattelu, jonka tärkein tehtävä oli saada kokonaiskuva Venäjän markkinoista ja niille sijoittumisesta.
Tämän kehittämistyön tuloksena on nostoalan koulutuspalvelujen tuotteistamisprosessi, joka on kuvattu prosessin etenemisen ja Jari Parantaisen menetelmän mukaisesti kohta kohdalta. Prosessi tuotti materiaalia jota käytetään tulevaisuudessa markkinoitaessa case-yrityksen koulutuspalveluja Venäjän markkinoille. Kehittämistyö toi mukanaan myös uusia tuotteistamisalueita, joihin tämän työn mallia voidaan käyttää soveltuvin osin.