Sähköisten tiedonkeruuohjelmistojen vertailu
Ståhle, Arttu (2015)
Ståhle, Arttu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249855
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä vertailtiin kolmea suomalaista sähköistä tiedonkeruuohjelmistoa. Vertailun tarkoituksena oli kartoittaa Yritys X:lle soveltuvia sähköisiä tiedonkeruuohjelmistoja. Yritys X:llä on ollut vuosia käytössä ohjelmisto, jolla erilaiset tutkimukset toteutetaan. Uusien sähköisten ohjelmistojen tulon myötä yrityksessä heräsi tarve vertailla jo käytössä olevaa ohjelmistoa toisiin, tietyt kriteerit täyttäviin ohjelmistoihin. Lisäksi Yritys X:n sopimus nykyisen palveluntuottajan kanssa oli päättymässä. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä mahdollista uutta toiset ohjelmistot tarjoavat nykyisin käytössä olevaan verrattuna.
Yritys X suunnittelee ja toteuttaa itse vuosittain lukuisia henkilöstö- ja asiakastyytyväisyysmittauksia. Tutkimukset toteutetaan Webropol Oy:n sähköisellä työkalulla. Käytössä on tällä hetkellä Webropol 2.0 –ohjelmisto, jonka käyttämiseen koko henkilöstö on koulutettu.
Tutkimuksessa vertailtiin kolmea eri sähköistä ohjelmistoa, jotka täyttivät yrityksen asettamat vaatimukset. Ohjelmiston piti olla suomalainen ja helposti käytettävä. Lisäksi kyselylomakkeiden ulkoasun muokattavuus oli tärkeää.
Mukana tutkimuksessa olivat Webropol Oy:n, Analystica Oy:n ohjelmat sekä Questback Oy:n Digium Enterprisen ohjelma. Tarkastelin kaikkien kolmen päänäkymiä, kyselyn luomista ja julkaisemista. Tärkeää oli myös selvittää kyselyn seuranta ja datan siirto muihin tiedostoihin. On erittäin tärkeää, että ohjelmistoista kerätty data voidaan helposti siirtää muihin tiedostomuotoihin.
Opinnäytetyö pyrki vastaamaan, kannattaako Yritys X:n vaihtaa käytössään oleva ohjelmisto uuteen. Tutkimuksen pohjalta sain vastauksen Yritys X:n kysymyksiin. Kaikissa ohjelmistoissa oli mahdollista seurata kyselyiden edistymistä. Kaikissa kolmessa oli mahdollista myös suodattaa kysymyksiä esimerkiksi taustatietojen mukaan ja luoda näin haluttuja raportteja tutkimuksista ja kyselyistä. Ohjelmistoista kerätty data oli niin ikään kaikissa kolmessa mahdollista siirtää muihin tiedostomuotoihin.
Yritys X suunnittelee ja toteuttaa itse vuosittain lukuisia henkilöstö- ja asiakastyytyväisyysmittauksia. Tutkimukset toteutetaan Webropol Oy:n sähköisellä työkalulla. Käytössä on tällä hetkellä Webropol 2.0 –ohjelmisto, jonka käyttämiseen koko henkilöstö on koulutettu.
Tutkimuksessa vertailtiin kolmea eri sähköistä ohjelmistoa, jotka täyttivät yrityksen asettamat vaatimukset. Ohjelmiston piti olla suomalainen ja helposti käytettävä. Lisäksi kyselylomakkeiden ulkoasun muokattavuus oli tärkeää.
Mukana tutkimuksessa olivat Webropol Oy:n, Analystica Oy:n ohjelmat sekä Questback Oy:n Digium Enterprisen ohjelma. Tarkastelin kaikkien kolmen päänäkymiä, kyselyn luomista ja julkaisemista. Tärkeää oli myös selvittää kyselyn seuranta ja datan siirto muihin tiedostoihin. On erittäin tärkeää, että ohjelmistoista kerätty data voidaan helposti siirtää muihin tiedostomuotoihin.
Opinnäytetyö pyrki vastaamaan, kannattaako Yritys X:n vaihtaa käytössään oleva ohjelmisto uuteen. Tutkimuksen pohjalta sain vastauksen Yritys X:n kysymyksiin. Kaikissa ohjelmistoissa oli mahdollista seurata kyselyiden edistymistä. Kaikissa kolmessa oli mahdollista myös suodattaa kysymyksiä esimerkiksi taustatietojen mukaan ja luoda näin haluttuja raportteja tutkimuksista ja kyselyistä. Ohjelmistoista kerätty data oli niin ikään kaikissa kolmessa mahdollista siirtää muihin tiedostomuotoihin.