Suomalainen Joulukylä -konseptin kehittäminen palvelumuotoilun keinoin: Case: Leipzigin joulumarkkinat
Räsänen, Suvi (2015)
Räsänen, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111706
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kehittää Saksassa toimivan suomalaisen yrityksen Kalevala Spirit Oy:n Suomalainen Joulukylä –konseptia palvelumuotoilun keinoin. Konsepti toimii tällä hetkellä Leipzigissa, Stuttgartissa ja Hannoverissa osana perinteisiä saksalaisia joulumarkkinoita. Toiminta keskittyy joka vuoden marras-joulukuulle noin neljän viikon ajanjaksolle. Kehitettäväksi kohteeksi rajattiin Leipzigin joulumarkkinoilla toimiva Suomalainen Joulukylä, joka on suurin ja kävijämäärältään suosituin kaikista Suomalaisista Joulukylistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää asiakaslähtöisten kokemusten pohjalta toimeksiantajan liiketoimintaa ja edistää toiminnan kasvumahdollisuuksia sekä nykyisessä kohdemaassa Saksassa että uusilla markkina-alueilla Euroopassa. Tavoitteena oli luoda konkreettisia kehittämisehdotuksia Leipzigin Suomalaiselle Joulukylälle. Leipzigissa onnistuneesti testatut kehittämisehdotukset voidaan liittää osaksi muiden Joulukylien toimintaa.
Teoreettinen viitekehys muodostui käsitteistä konseptisuunnittelu palveluliiketoiminnassa, palvelukonsepti ja palvelumuotoilu. Lisäksi opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin kulttuuria vientituotteena, saksalaisen kulttuurin standardeja ja tapahtuman tuottamista, jotka liittyvät olennaisesti kehitettävän konseptin luonteeseen. Opinnäytetyön tutkimuksen runko perustui Moritzin (2005) palvelumuotoiluprosessin kolmeen vaiheeseen: ”ymmärrä”, ”kehitä” ja ”toteuta”. Kehittämisprojektille olennainen asiakasnäkökulma tuotiin opinnäytetyössä selkeämmin esille vuorovaikutteisten palvelumuotoilumenetelmien avulla.
Ymmärrä-vaiheessa luotiin kuva toimeksiantajan liiketoiminnan lähtökohdista yrityksen kahden vakituisen työntekijän kanssa suoritettujen teemahaastattelujen kautta. Kehitä-vaiheessa suoritettiin asiakaskysely ja järjestettiin idearinki-työpaja, joiden avulla kerättiin ja kehitettiin ideoita Leipzigin Suomalaisen Joulukylän kehittämiseksi. Toteuta-vaiheessa tutkimuksen tulosten pohjalta luotiin lopulliset kehittämisehdotukset. Lisäksi hahmoteltiin palvelublueprint kuvaamaan asiakkaan palvelupolkuun vaikuttavia tekijöitä ja tukemaan kehittämisehdotuksien mahdollista myöhempää implementointia Leipzigin Suomalaisessa Joulukylässä.
Tutkimuksen aineistosta selvisi, että asiakkaat kokivat erityisesti perinteisen suomalaisen ruoka- ja juomatarjonnan sekä kulttuuritarjonnan kaipaavan kehittämistä Suomalaisessa Joulukylässä. Tulosten pohjalta luodut kehittämisehdotukset jaettiin kolmeen eri kategoriaan: viestintä, tuotevalikoima ja ohjelmatarjonta. Näiden kategorioiden pohjalta Leipzigin Suomalaisessa Joulukylässä ehdotettiin kehitettäväksi tapahtuman aikaista viestintää asiakkaiden kanssa, ruoka- ja juomatarjonnan jatkuvaa innovointia sekä ohjelmatarjonnan lisäämistä tekemällä yhteistyötä muun muassa suomalaisten kulttuuritoimijoiden kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää asiakaslähtöisten kokemusten pohjalta toimeksiantajan liiketoimintaa ja edistää toiminnan kasvumahdollisuuksia sekä nykyisessä kohdemaassa Saksassa että uusilla markkina-alueilla Euroopassa. Tavoitteena oli luoda konkreettisia kehittämisehdotuksia Leipzigin Suomalaiselle Joulukylälle. Leipzigissa onnistuneesti testatut kehittämisehdotukset voidaan liittää osaksi muiden Joulukylien toimintaa.
Teoreettinen viitekehys muodostui käsitteistä konseptisuunnittelu palveluliiketoiminnassa, palvelukonsepti ja palvelumuotoilu. Lisäksi opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin kulttuuria vientituotteena, saksalaisen kulttuurin standardeja ja tapahtuman tuottamista, jotka liittyvät olennaisesti kehitettävän konseptin luonteeseen. Opinnäytetyön tutkimuksen runko perustui Moritzin (2005) palvelumuotoiluprosessin kolmeen vaiheeseen: ”ymmärrä”, ”kehitä” ja ”toteuta”. Kehittämisprojektille olennainen asiakasnäkökulma tuotiin opinnäytetyössä selkeämmin esille vuorovaikutteisten palvelumuotoilumenetelmien avulla.
Ymmärrä-vaiheessa luotiin kuva toimeksiantajan liiketoiminnan lähtökohdista yrityksen kahden vakituisen työntekijän kanssa suoritettujen teemahaastattelujen kautta. Kehitä-vaiheessa suoritettiin asiakaskysely ja järjestettiin idearinki-työpaja, joiden avulla kerättiin ja kehitettiin ideoita Leipzigin Suomalaisen Joulukylän kehittämiseksi. Toteuta-vaiheessa tutkimuksen tulosten pohjalta luotiin lopulliset kehittämisehdotukset. Lisäksi hahmoteltiin palvelublueprint kuvaamaan asiakkaan palvelupolkuun vaikuttavia tekijöitä ja tukemaan kehittämisehdotuksien mahdollista myöhempää implementointia Leipzigin Suomalaisessa Joulukylässä.
Tutkimuksen aineistosta selvisi, että asiakkaat kokivat erityisesti perinteisen suomalaisen ruoka- ja juomatarjonnan sekä kulttuuritarjonnan kaipaavan kehittämistä Suomalaisessa Joulukylässä. Tulosten pohjalta luodut kehittämisehdotukset jaettiin kolmeen eri kategoriaan: viestintä, tuotevalikoima ja ohjelmatarjonta. Näiden kategorioiden pohjalta Leipzigin Suomalaisessa Joulukylässä ehdotettiin kehitettäväksi tapahtuman aikaista viestintää asiakkaiden kanssa, ruoka- ja juomatarjonnan jatkuvaa innovointia sekä ohjelmatarjonnan lisäämistä tekemällä yhteistyötä muun muassa suomalaisten kulttuuritoimijoiden kanssa.