Varaosapakkausten kehittäminen : case: Sandvik Mining and Construction Oy, Lahti
Suhonen, Stefan (2015)
Suhonen, Stefan
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710630
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Sandvik Mining and Construction Oy Lahden toimeksiantona. Opinnäytetyön aiheena on varaosapakkausten kehittäminen. Sandvik Mining and Construction on kansainvälinen metalliteollisuuskonserni, joka toimittaa ratkaisuja, laitteita ja palveluita kaivos- ja urakointiteollisuudelle.
Tavoitteena oli etsiä ongelmakohtia varaosapakkauksessa ja tutkia uusia toimintatapoja tai pakkausmateriaaleja. Tämän lisäksi etsitään vastauksia yrityksen sisällä nousseeseen kysymykseen, tulisiko varaosat pakata yksittäin vai nykymuodon tapaan, eli monta osaa yhdessä kollissa. Koska yrityksellä on oma puuverstas alihankintana tulevien tuotteiden pakkaamiseksi, tutkittiin mahdollisuutta ulkoistaa oman ydintoiminnan ulkopuolelle luettavaksi olevan toiminta. Markkinoilta löytyi useita palveluntarjoajia ja laaja valikoima palveluita, joista pystyy valitsemaan toimintaa edesauttavat ratkaisut.
Markkinoihin tutustumalla ja pakkausmateriaalien toimittajia avoimella haastattelulla lähestymällä saatiin kuva mahdollisista keinoista ruostesuojata varaosat kuljetuksen ajaksi. Eri vaihtoehtoihin tutustumalla saatiin aikaan ehdotus jolla nykyisin aikaa vievä toimi tulisi nopeaksi vaiheeksi.
Työn tuloksena saatiin ehdotuksia, miten tuotteet tulisi pakata, jotta pakkauksen läpimenoaika pienenisi. Ensinnäkin löydettiin kuiva-ainepussista asiakkaalle uusi toimintatapa ruostesuojaukseen, joka nopeuttaa varaosien pakkaamista huomattavasti. Toiseksi, perusteltu miksi ei olisi syytä siirtyä yksittäin pakattuihin varaosiin. Kolmanneksi selvitelty tarjontaa, että minkälaisia kokonaisuuspaketteja palveluntarjoajilla on, jos päädytään ehdotettuun, puomien pakkauslaatikon rakentamisen, ulkoistamiseen.
Tavoitteena oli etsiä ongelmakohtia varaosapakkauksessa ja tutkia uusia toimintatapoja tai pakkausmateriaaleja. Tämän lisäksi etsitään vastauksia yrityksen sisällä nousseeseen kysymykseen, tulisiko varaosat pakata yksittäin vai nykymuodon tapaan, eli monta osaa yhdessä kollissa. Koska yrityksellä on oma puuverstas alihankintana tulevien tuotteiden pakkaamiseksi, tutkittiin mahdollisuutta ulkoistaa oman ydintoiminnan ulkopuolelle luettavaksi olevan toiminta. Markkinoilta löytyi useita palveluntarjoajia ja laaja valikoima palveluita, joista pystyy valitsemaan toimintaa edesauttavat ratkaisut.
Markkinoihin tutustumalla ja pakkausmateriaalien toimittajia avoimella haastattelulla lähestymällä saatiin kuva mahdollisista keinoista ruostesuojata varaosat kuljetuksen ajaksi. Eri vaihtoehtoihin tutustumalla saatiin aikaan ehdotus jolla nykyisin aikaa vievä toimi tulisi nopeaksi vaiheeksi.
Työn tuloksena saatiin ehdotuksia, miten tuotteet tulisi pakata, jotta pakkauksen läpimenoaika pienenisi. Ensinnäkin löydettiin kuiva-ainepussista asiakkaalle uusi toimintatapa ruostesuojaukseen, joka nopeuttaa varaosien pakkaamista huomattavasti. Toiseksi, perusteltu miksi ei olisi syytä siirtyä yksittäin pakattuihin varaosiin. Kolmanneksi selvitelty tarjontaa, että minkälaisia kokonaisuuspaketteja palveluntarjoajilla on, jos päädytään ehdotettuun, puomien pakkauslaatikon rakentamisen, ulkoistamiseen.