Tarina kertoo enemmän! : syntytarinan luominen yritykselle: case: Kinnarin tila
Kononoff, Katri (2015)
Kononoff, Katri
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053011452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053011452
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli tarinallisuus ja tavoitteena oli luoda syntytarina Kinnarin tilalle. Työtä ohjaavat kysymykset olivat, kuinka luodaan yritystarina ja kuinka yrityksen tarina jalkautetaan palvelukokemukseen. Kysymykset valittiin, jotta voitiin selvittää yritystarinan luomisprosessi sekä tehdä konkreettisia ehdotuksia tarinan palvelukokemukseen tuomiseksi.
Työn viitekehys esitteli toimeksiantajan lisäksi tarinan rakenteen sekä tarinoiden hyödyntämistä yritystoiminnassa viestinnän ja brändäämisen välineenä. Toiminnallisessa osuudessa hyödynnettiin Tarinaidentiteetin käsikirja -menetelmää ja työn tuotoksina syntyivät stooripuu, ydinviesti ja yritystarina sekä kaksi fiktiivistä tarinaa. Tarinan jalkauttamista palvelukokemukseen pohdittiin palveluympäristön, tuotteiden ja palveluiden sekä markkinointiviestinnän näkökulmista.
Yrityksen arvoja kokoavaa stooripuuta varten tietoa hankittiin kvalitatiivisella teemahaastattelulla sekä avoimella haastattelulla. Haastateltaviksi valikoituivat yrityksen nykyinen emäntä Terhi Kinnari sekä edellisen sukupolven isäntä Heikki Kinnari ja työ toteutettiin täysin yrityksen näkökulmasta. Ydinviestin ja yritystarinan luomisessa hyödynnettiin hahmoja sekä tarinan rakennetta, sisällyttäen tarinaan yrityksen synty ja tärkein asiakaslupaus. Tarinan tuomista palvelukokemukseen selvitettiin keräämällä tietoa aiheesta.
Yrityksen aito syntytarina rakentui kartoittamalla yrityksen arvot, toiminnan ydin sekä tarinaelementit. Toimenpide-ehdotuksina Kinnarin tilalle tarinaa suositeltiin tuotavaksi palvelukokemukseen visuaalisuuden, sisustuksen sekä henkilökunnan kautta. Markkinointiviestinnässä ehdotettiin vuorovaikutteista, kiinnostavaa ja aitoja arvoja tukevaa tarinasisältöä.
Tarina on keino tuoda yrityksen toimintaa ja arvoja näkyviksi kaikessa yrityksen viestinnässä mielenkiintoisella, erottuvalla ja tunteita herättävällä tavalla.
Työn viitekehys esitteli toimeksiantajan lisäksi tarinan rakenteen sekä tarinoiden hyödyntämistä yritystoiminnassa viestinnän ja brändäämisen välineenä. Toiminnallisessa osuudessa hyödynnettiin Tarinaidentiteetin käsikirja -menetelmää ja työn tuotoksina syntyivät stooripuu, ydinviesti ja yritystarina sekä kaksi fiktiivistä tarinaa. Tarinan jalkauttamista palvelukokemukseen pohdittiin palveluympäristön, tuotteiden ja palveluiden sekä markkinointiviestinnän näkökulmista.
Yrityksen arvoja kokoavaa stooripuuta varten tietoa hankittiin kvalitatiivisella teemahaastattelulla sekä avoimella haastattelulla. Haastateltaviksi valikoituivat yrityksen nykyinen emäntä Terhi Kinnari sekä edellisen sukupolven isäntä Heikki Kinnari ja työ toteutettiin täysin yrityksen näkökulmasta. Ydinviestin ja yritystarinan luomisessa hyödynnettiin hahmoja sekä tarinan rakennetta, sisällyttäen tarinaan yrityksen synty ja tärkein asiakaslupaus. Tarinan tuomista palvelukokemukseen selvitettiin keräämällä tietoa aiheesta.
Yrityksen aito syntytarina rakentui kartoittamalla yrityksen arvot, toiminnan ydin sekä tarinaelementit. Toimenpide-ehdotuksina Kinnarin tilalle tarinaa suositeltiin tuotavaksi palvelukokemukseen visuaalisuuden, sisustuksen sekä henkilökunnan kautta. Markkinointiviestinnässä ehdotettiin vuorovaikutteista, kiinnostavaa ja aitoja arvoja tukevaa tarinasisältöä.
Tarina on keino tuoda yrityksen toimintaa ja arvoja näkyviksi kaikessa yrityksen viestinnässä mielenkiintoisella, erottuvalla ja tunteita herättävällä tavalla.