Markkinoinnin mahdollistaminen opetusravintolassa markkinointisuunnitelman ja ohjemanuaalin avulla - Case Á la carte ravintola Flow
Renko, Marianne; Tolvanen, Enna (2015)
Renko, Marianne
Tolvanen, Enna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505025700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505025700
Tiivistelmä
Tässä opinnäyteyössä tavoitteena oli rakentaa markkinointisuunnitelma Á la carte ravintola Flow’lle. Tarkoituksena oli kasvattaa Flown kävijämäärää ja erityisesti opiskelijoiden osuutta asiakaskunnassa. Lisäksi tarkoituksena oli mahdollistaa jatkuva sekä tasainen markkinoinnin laatu opetusravintolassa. Ravintola Flow on osa Bar Laurean opetusympäristöä, jossa Laurea-ammattikorkeakoulun restonomi opiskelijat pääsevät kehittämään taitojaan sekä hankkimaan kokemusta työelämää varten. Bar Laurea sijaitsee Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran kampuksella. Jotta Bar Laureassa työskentelevät opiskelijat pystyisivät kehittämään taitojaan mahdollisimman todentuntuisessa ympäristössä, tulee runsas kävijämäärä taata toimivan markkinoinnin avulla.
Toimeksianto tähän opinnäytetyöhön tuli Bar Laurean ravintolapäälliköltä, kun huomattiin tarve markkinoinnin kehittämiselle. Tavoitteena oli luoda markkinointisuunnitelma, jonka yritys voisi ottaa käytöntöön sellaisenaan. Suunnitelma haluttiin rakentaa tavalla, jolla yritys voisi hyödyntää sitä pitkällä tähtäimellä ja mahdollisesti pohjana koko yrityksen markkinoinnissa. Flown markkinoinnin vastuuta haluttiin jakaa opetusravintolassa työskenteleville opiskelijoille, joten sen vuoksi jokapäiväisen markkinoinnin toteuttamisen tueksi rakennettiin ohjemanuaali. Tutkimusongelmana oli kuinka pystytään rakentamaan toimiva markkiniointisuunnitelma muuttuvaan toimiympäristöön, jossa henkilökunta on tiheästi vaihtuvaa ja markkinoinnin toteuttaminen on osa opiskelijoiden oppimisprosessia.
Opinnäytetyö eteni palvelumuotoilun Stefan Moritzin kolmen vaiheen mukaisesti; ymmärrä, kehitä, toteuta. Työn teoriapohja koostui toimeksiantajan ja Flow-ravintolan esittelystä, markkinoinnin suunnitteluprosessista ja sen käsitteistä, sissimarkkinoinnista ja digitaalisesta markkinoinnista. Ensimmäisessä vaiheessa ymmärtämisen tukena käytettiin teemahaastattelua, jolla pyrittiin selvittämään toimeksiantajan toiveet ja resurssit. Lisäksi muotoiluluotaimen avulla selvitettiin markkinoinnin nykytilaa. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin kohderyhmän toiveita sekä mielipiteitä ravintolasta ja rakennettiin käsitys miten kohderyhmä voitaisiin parhaiten tavoittaa. Tutkimusten pohjalta toteutettiin asiakasprofilointi persoonakorttien avulla, jolloin markkinointia pystytään kohdentamaan parhaiten. Ymmärrä- vaiheessa käytiin vielä avoimen haastattelun avulla ravintolapäällikö kanssa läpi tarvittavia asioita.
Toinen vaihe aloitettiin tekemällä lähtökohta-analyysi Flowsta SWOT-analyysin avulla. Aivoriihen avulla syvennettiin aiempia tutkimustuloksia konkreettisiksi ideoiksi, joiden pohjalta rakennettiin markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma on rakennettu opetusravintolalle sopivaksi, ja sen tarkoituksena on saada Flown markkinoinnista jatkuva prosessi osaksi opiskelijoiden päivittäisiä tehtäviä. Suunnitelman rakentamisen jälkeen luotiin kaksi ohjemanuaalia, josta toisen tavoitteena on soveltua opiskelijoiden perehdyttämiseen Bar Laureassa. Toinen ohjemanuaali suunniteltiin tukemaan opintojaksoa, jossa opiskelijat toteuttavat itse teemaviikot Flow’ssa. Viimeisen vaiheen tuotokset eli markkinointisuunnitelma ja ohjemanuaalit ovat opinnäytetyössä liitteinä.
Toimeksianto tähän opinnäytetyöhön tuli Bar Laurean ravintolapäälliköltä, kun huomattiin tarve markkinoinnin kehittämiselle. Tavoitteena oli luoda markkinointisuunnitelma, jonka yritys voisi ottaa käytöntöön sellaisenaan. Suunnitelma haluttiin rakentaa tavalla, jolla yritys voisi hyödyntää sitä pitkällä tähtäimellä ja mahdollisesti pohjana koko yrityksen markkinoinnissa. Flown markkinoinnin vastuuta haluttiin jakaa opetusravintolassa työskenteleville opiskelijoille, joten sen vuoksi jokapäiväisen markkinoinnin toteuttamisen tueksi rakennettiin ohjemanuaali. Tutkimusongelmana oli kuinka pystytään rakentamaan toimiva markkiniointisuunnitelma muuttuvaan toimiympäristöön, jossa henkilökunta on tiheästi vaihtuvaa ja markkinoinnin toteuttaminen on osa opiskelijoiden oppimisprosessia.
Opinnäytetyö eteni palvelumuotoilun Stefan Moritzin kolmen vaiheen mukaisesti; ymmärrä, kehitä, toteuta. Työn teoriapohja koostui toimeksiantajan ja Flow-ravintolan esittelystä, markkinoinnin suunnitteluprosessista ja sen käsitteistä, sissimarkkinoinnista ja digitaalisesta markkinoinnista. Ensimmäisessä vaiheessa ymmärtämisen tukena käytettiin teemahaastattelua, jolla pyrittiin selvittämään toimeksiantajan toiveet ja resurssit. Lisäksi muotoiluluotaimen avulla selvitettiin markkinoinnin nykytilaa. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin kohderyhmän toiveita sekä mielipiteitä ravintolasta ja rakennettiin käsitys miten kohderyhmä voitaisiin parhaiten tavoittaa. Tutkimusten pohjalta toteutettiin asiakasprofilointi persoonakorttien avulla, jolloin markkinointia pystytään kohdentamaan parhaiten. Ymmärrä- vaiheessa käytiin vielä avoimen haastattelun avulla ravintolapäällikö kanssa läpi tarvittavia asioita.
Toinen vaihe aloitettiin tekemällä lähtökohta-analyysi Flowsta SWOT-analyysin avulla. Aivoriihen avulla syvennettiin aiempia tutkimustuloksia konkreettisiksi ideoiksi, joiden pohjalta rakennettiin markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma on rakennettu opetusravintolalle sopivaksi, ja sen tarkoituksena on saada Flown markkinoinnista jatkuva prosessi osaksi opiskelijoiden päivittäisiä tehtäviä. Suunnitelman rakentamisen jälkeen luotiin kaksi ohjemanuaalia, josta toisen tavoitteena on soveltua opiskelijoiden perehdyttämiseen Bar Laureassa. Toinen ohjemanuaali suunniteltiin tukemaan opintojaksoa, jossa opiskelijat toteuttavat itse teemaviikot Flow’ssa. Viimeisen vaiheen tuotokset eli markkinointisuunnitelma ja ohjemanuaalit ovat opinnäytetyössä liitteinä.