Kaupunki Lahjaksi -lahjakortti : Markkinointiviestintäsuunnintelma vuodelle 2015
Manninen, Roosa-Maria (2015)
Manninen, Roosa-Maria
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512505
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tehokkaimmat markkinointiviestinnän keinot Kaupunki Lahjaksi -lahjakortille. Tarkoituksena oli luoda vuodelle 2015 markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka avulla voi-daan tehostaa tuotteen markkinoinnin toteutumista ja onnistumista.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointiviestinnän suunnittelua sekä markkinointiviestin-tää. Viitekehystä täydennettiin teorialla digitaalisesta markkinointiviestinnästä, koska sen merkitys markkinointiviestinnässä on erittäin suuri. Pienestä markkinoinnin budjetista johtuen viitekehyksessä käsiteltiin erityisesti kustannustehokkaita markkinointiviestinnän keinoja.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Opinnäytetyötä varten toteutettiin laadullinen havainnointi- ja haastattelututkimus. Havainnointitutkimus toteutettiin seuraamalla Kaupunki Lahjaksi -yrittäjän markkinointiviestinnän toimenpiteitä tuotteen markkinoinnissa. Haastattelututkimus toteutettiin haastattelemalla kahta henkilöä: Kaupunki Lahjaksi -yrittäjää sekä markkinoinnin asiantuntijaa Jesse Haajaa.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että Kaupunki Lahjaksi -lahjakortin markkinointiviestintä on ollut suunnitte-lematonta resurssien puutteen vuoksi. Esille tulivat myös laajan kohderyhmän ja pienen budjetin tuotta-mat haasteet markkinointiviestinnälle. Tutkimus osoitti, että tehokkaimpana markkinointiviestinnän keinona kannattaa hyödyntää digitaalista markkinointiviestintää ja markkinointia sosiaalisessa mediassa yhdistettynä edullisiin ja resurssien puolesta toteutettavissa oleviin perinteisen markkinointiviestinnän keinoihin. Tutkimuksen perusteella todettiin myös sisältömarkkinoinnin olevan merkityksellistä markki-nointiviestinnän suunnittelussa. Tutkimustuloksena luotiin vuodelle 2015 valmis markkinointiviestintä-suunnitelma, joka sisältää ehdotuksia markkinointiviestinnän kehittämiseen sekä konkreettisia toimenpi-de-ehdotuksia.
Tutkimuksesta on hyötyä toimeksiantajalle, sillä tutkimustuloksia on mahdollista käyttää pohjana mark-kinointiviestinnän suunnittelulle vuonna 2015 sekä myöhempinä vuosina.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointiviestinnän suunnittelua sekä markkinointiviestin-tää. Viitekehystä täydennettiin teorialla digitaalisesta markkinointiviestinnästä, koska sen merkitys markkinointiviestinnässä on erittäin suuri. Pienestä markkinoinnin budjetista johtuen viitekehyksessä käsiteltiin erityisesti kustannustehokkaita markkinointiviestinnän keinoja.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Opinnäytetyötä varten toteutettiin laadullinen havainnointi- ja haastattelututkimus. Havainnointitutkimus toteutettiin seuraamalla Kaupunki Lahjaksi -yrittäjän markkinointiviestinnän toimenpiteitä tuotteen markkinoinnissa. Haastattelututkimus toteutettiin haastattelemalla kahta henkilöä: Kaupunki Lahjaksi -yrittäjää sekä markkinoinnin asiantuntijaa Jesse Haajaa.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että Kaupunki Lahjaksi -lahjakortin markkinointiviestintä on ollut suunnitte-lematonta resurssien puutteen vuoksi. Esille tulivat myös laajan kohderyhmän ja pienen budjetin tuotta-mat haasteet markkinointiviestinnälle. Tutkimus osoitti, että tehokkaimpana markkinointiviestinnän keinona kannattaa hyödyntää digitaalista markkinointiviestintää ja markkinointia sosiaalisessa mediassa yhdistettynä edullisiin ja resurssien puolesta toteutettavissa oleviin perinteisen markkinointiviestinnän keinoihin. Tutkimuksen perusteella todettiin myös sisältömarkkinoinnin olevan merkityksellistä markki-nointiviestinnän suunnittelussa. Tutkimustuloksena luotiin vuodelle 2015 valmis markkinointiviestintä-suunnitelma, joka sisältää ehdotuksia markkinointiviestinnän kehittämiseen sekä konkreettisia toimenpi-de-ehdotuksia.
Tutkimuksesta on hyötyä toimeksiantajalle, sillä tutkimustuloksia on mahdollista käyttää pohjana mark-kinointiviestinnän suunnittelulle vuonna 2015 sekä myöhempinä vuosina.