The Shop-in-Shop concept : Case study Kari Aukia Oy
Björkqvist, Nathalie (2015)
Björkqvist, Nathalie
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512568
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Kari Aukia Oy:lle ja työn tavoite oli tutkia kansainvälisen Shop-in-Shop konseptin vastaanottoa Moda Aukia Vaasassa, Kokkolassa ja Seinäjoella. Tavoitteena on myös selvittää asiakkaiden kokemuksia myymälässä. Asiakkaiden mielipiteiden tunteminen Shop-in-Shop konseptista, kansainvälisestä tuotekuvasta, ostotottumuksista sekä tuotevalikoimista Moda Aukia-myymälöissä antaa Kari Aukia Oy:lle tietoa tulevaisuuden parannusmahdollisuuksiin niin osastoissa kuin asiakastyytyväisyydessäkin. Tämän tutkimuksen on tarkoitus avustaa tulevaisuuden päätöksentekoprosesseissa. Teoreettinen osa käy läpi markkinointia, asiakaskäyttäytymistä, asiakaskokemusta, somistusta ja visuaalista markkinointia sekä merkkituntemusta. Kvantitatiivinen menetelmä valittiin tutkimukseen, sillä kyselylomake oli sopivin sekä helpoin tapa saada vastauksia ja selvittää asiakkaiden ajatuksia sekä kokemuksia. Kyselylomakkeet olivat esillä Moda Aukia-liikkeissä ja verkossa Moda Aukian Facebook-sivulla 12.-22.3.2015 aikana. Kyselyyn saatiin yhteensä 184 vastausta.Tärkein tulos oli, että asiakkaat olivat yleisesti tyytyväisiä Moda Aukia-myymälöihin ja kansainvälisen Shop-in-Shop konseptiin. Vastaajien parannusehdotukset koskivat liikkeen ulkonäköä, tunnelmaa sekä tuotevalikoimaa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vain pieni osa vastaajista tekee merkkivaateostoksia ulkomailla. Tulokset osoittivat myös, että suurin osa vastaajista oli kanta-asiakkaita, mutta yllättäen vain pieni osa tekee Moda-kortti tarjous- ostoksia. This thesis has been made for Kari Aukia Oy and the purpose of this study is to research the International Shop-in-Shop concept in Moda Aukia Vaasa, Kokkola and Seinäjoki. The aim is also to find out customers in store experiences. By knowing how the customers find the Shop-in-Shop concept, International brand image, in-store experience and brand selection Kari Aukia Oy will in the future be able to improve their departments and customer satisfaction. This study is intended to help with information to assist in the future decision-making processes. The theoretical part describes marketing, consumer behavior, customer experience, display and visual merchandising as well as brand knowledge. The quantitative method was chosen as the research method since a questionnaire was the most suitable way to collect answers and collect data on customers’ thoughts and experiences. The questionnaires were available in stores and online on Moda Aukias Facebook page during 12. -22.3.2015. Totally 184 respondents answered to the survey. The most important result that came up from the survey was that the customers were generally satisfied with their local Moda Aukia stores and the International Shop-in-Shop concept. Respondents’ improvement suggestions concerned store layout, atmosphere and brand range. The survey results showed that only a smaller part of the respondents make brand-clothing purchases abroad. The results also showed that a large part of the respondents were loyal customers but surprisingly only a small part makes Moda card offer purchases.