Liikettä peilissä : peilin merkitys baletin opetuksessa
Kukkonen, Eeva (2015)
Kukkonen, Eeva
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810956
Tiivistelmä
Tämä on Turun Taideakatemian (AMK) tanssinopettajan tutkintoon liittyvä pedagoginen opinnäytetyö. Työssäni tarkastelen kuinka peiliä hyödynnetään klassisen baletin opetuksessa. Pohdin peilin merkitystä tanssioppilaan itsetunnolle ja sen vaikutusta tanssin oppimiselle eri ikävaiheissa. Olen kiinnostunut siitä, kuinka peili tanssisalissa vaikuttaa klassisen baletin oppimiseen ja kykyyn ilmaista itseään tanssin avulla. Lisäksi pohdin peilin vaikutusta oppilaan kinesteettiselle aistille eli kyvylle havaita kehon liikkeet sisältäpäin.
Työ pohjautuu lähdekirjallisuuteen, kirjoittajan omiin kokemuksiin sekä eri-ikäisten balettioppilaiden haastatteluihin.
Ensimmäinen luku käsittelee tanssinoppilaan suhdetta itseensä ja peilikuvaansa sekä ympäristöönsä. Toisessa luvussa käsitellään erilaisia oppimistyylejä ja tapoja oppia klassisen baletin harjoitustunnilla ja peilin positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia sekä yksittäiselle oppilaalle että ryhmälle. Lisäksi käsittelen peilin merkitystä kinesteettisen aistin kehitykselle. Viimeiseksi avaan haastatteluja, joissa eri-ikäiset balettioppilaat kertovat kokemuksistaan ja näkemyksistään peilistä balettitunnilla ja pohdiskelen saamiani vastauksia ja peilin roolia tanssisalissa.
Työni tavoitteena on selvittää, miksi lähes jokaisessa balettisalissa on peili ja onko se todella välttämätön tanssin oppimiselle? Auttaako peili tanssijaa ymmärtämään kehoaan paremmin?
Työ pohjautuu lähdekirjallisuuteen, kirjoittajan omiin kokemuksiin sekä eri-ikäisten balettioppilaiden haastatteluihin.
Ensimmäinen luku käsittelee tanssinoppilaan suhdetta itseensä ja peilikuvaansa sekä ympäristöönsä. Toisessa luvussa käsitellään erilaisia oppimistyylejä ja tapoja oppia klassisen baletin harjoitustunnilla ja peilin positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia sekä yksittäiselle oppilaalle että ryhmälle. Lisäksi käsittelen peilin merkitystä kinesteettisen aistin kehitykselle. Viimeiseksi avaan haastatteluja, joissa eri-ikäiset balettioppilaat kertovat kokemuksistaan ja näkemyksistään peilistä balettitunnilla ja pohdiskelen saamiani vastauksia ja peilin roolia tanssisalissa.
Työni tavoitteena on selvittää, miksi lähes jokaisessa balettisalissa on peili ja onko se todella välttämätön tanssin oppimiselle? Auttaako peili tanssijaa ymmärtämään kehoaan paremmin?