Tulevaisuuden kuntamarkkinointi : Case Kurikka
Lauttamus, Elisa (2015)
Lauttamus, Elisa
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312270
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kuntamarkkinointia nyt ja lähitulevaisuudessa. Työn tarkoituksena oli löytää keinoja, joilla varsinkin maaseutumaiset pienet ja keskikokoiset kunnat pystyvät erottumaan edukseen paikkojen välisessä kilpailussa. Työn teoriaosuus painottuu markkinointiviestintään 2000-luvulla sekä paikan markkinoinnin teoriaan. Markkinointiviestinnästä on pyritty löytämään mahdollisimman ajankohtaista tietoa, etenkin markkinointikanavien suhteen. Paikan markkinoinnin teoria keskittyy pääasiassa pienten ja keskikokoisten paikkojen näkökulmaan markkinoinnissa. Tutkimusosiossa on käytetty kahta eri menetelmää; kirjekyselynä toteutettua tutkimusta uusille asukkaille Kurikassa sekä benchmarking-menetelmää muiden kuntien markkinointia tarkasteltaessa. Kuntamarkkinointi on vielä kehittyvä markkinoinnin osa-alue ja tulee varmasti muuttamaan muotoaan vuosien kuluessa. Pääpaino siirtyy yhä enemmän tiedottamisesta kaupalliseen markkinointiin. Yksinkertaista vastausta kuntamarkkinoinnin menestyksekkääseen toteuttamiseen ei ole; parhaisiin tuloksiin päästään eri tahojen yhteistyöllä sekä tekemällä töitä pitkäjänteisesti kuntabrändin eteen. Tarkasteltaessa asiaa Kurikan kannalta varsinkin sisäiseen markkinointiin sekä kunnan brändin rakentumiseen tulisi kiinnittää huomiota.