Kuljetusalan yrityksen perustaminen : mitä tulee ottaa huomioon taloudellisesta näkökulmasta?
Lappi, Piiariitta (2015)
Lappi, Piiariitta
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512609
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on laatia kuljetusalan yrityksen perustamiseen liittyviä taloudellisia laskelmia. Toimeksiantaja ei itse ole taloushallinnon asiantuntija, joten hän toivoi työn kertovan selkeästi kuinka hinnoitella palvelut, minkä verran yrityksen tulisi tehdä liikevaihtoa ja kuinka kassavarat riittävät yrityksen alkuvaiheessa yritystoiminnan pyörittämiseen. Täydellistä liiketoimintasuunnitelmaa ei työ sisällä, ainoastaan taloudellisen osion laskelmilla. Verotuksellisen näkökulma on työstä jätetty sen laajuuden myötä pois.
Perustettava yritys toimisi asennus- ja nostotoiminnoissa kuorma-autolla, johon on asennettua kiinteä nosturi. Toimeksiantaja työskentelisi yksin yrityksessä. Yrityksen toiminta-alue olisi Pohjois-Savon alueella.
Työ toteutettiin laadullisten eli kvalitatiivisten menetelmien avulla. Aineisto kerättiin haastattelemalla alalla toimivaa kokenutta yrittäjää, keskustelemalla toimeksiantajan kanssa pitkin opinnäytetyöprosessia sekä käyttämällä kirjallisuutta ja sähköistä materiaalia työn tukena. Haastattelu suoritettiin teemahaastattelulla, jossa oli viisi eri osa-aluetta: kilpailu, rahoitus, yritystoiminnan aloittaminen, kustannusrakenne ja hinnoittelu.
Teoriaosuus käsittelee kuljetusalaa ja yrityksen perustamista yleisesti. Teoriaosuudessa käydään pääpiirteittäin läpi kuljetusalan erityisvaatimukset, markkinat, kilpailutilanne, kustannusrakenne ja mitä liiketoimintasuunnitelma tulisi sisältää.
Laskelmien perusteella yrityksen tuntihinta sekä kilometrikorvaus ovat korkeammat kuin tällä hetkellä markkinoilla. Liikevaihdon kriittiseen pisteeseen verrattuna hinta kuitenkin on melko hyvällä tasolla ja noin 1 300 laskutustunnilla yritys pääsisi nollatulokseen. Kassavirtaennusteen mukaan, yrityksellä ei olisi merkittäviä vaikeuksia selviytyä maksuistaan.
Tulosten perusteella toimeksiantajan tulisi miettiä hinnoitteluun vaikuttavia kuluja tarkemmin, jotta hinnat saataisi kilpailukykyisemmäksi. Myös yrityksen perustamista varsin
Perustettava yritys toimisi asennus- ja nostotoiminnoissa kuorma-autolla, johon on asennettua kiinteä nosturi. Toimeksiantaja työskentelisi yksin yrityksessä. Yrityksen toiminta-alue olisi Pohjois-Savon alueella.
Työ toteutettiin laadullisten eli kvalitatiivisten menetelmien avulla. Aineisto kerättiin haastattelemalla alalla toimivaa kokenutta yrittäjää, keskustelemalla toimeksiantajan kanssa pitkin opinnäytetyöprosessia sekä käyttämällä kirjallisuutta ja sähköistä materiaalia työn tukena. Haastattelu suoritettiin teemahaastattelulla, jossa oli viisi eri osa-aluetta: kilpailu, rahoitus, yritystoiminnan aloittaminen, kustannusrakenne ja hinnoittelu.
Teoriaosuus käsittelee kuljetusalaa ja yrityksen perustamista yleisesti. Teoriaosuudessa käydään pääpiirteittäin läpi kuljetusalan erityisvaatimukset, markkinat, kilpailutilanne, kustannusrakenne ja mitä liiketoimintasuunnitelma tulisi sisältää.
Laskelmien perusteella yrityksen tuntihinta sekä kilometrikorvaus ovat korkeammat kuin tällä hetkellä markkinoilla. Liikevaihdon kriittiseen pisteeseen verrattuna hinta kuitenkin on melko hyvällä tasolla ja noin 1 300 laskutustunnilla yritys pääsisi nollatulokseen. Kassavirtaennusteen mukaan, yrityksellä ei olisi merkittäviä vaikeuksia selviytyä maksuistaan.
Tulosten perusteella toimeksiantajan tulisi miettiä hinnoitteluun vaikuttavia kuluja tarkemmin, jotta hinnat saataisi kilpailukykyisemmäksi. Myös yrityksen perustamista varsin